Hallo!
Ik ben Lynn van Zolingen, ik ben 14 jaar en zit momenteel op 3 VWO op het Christelijk College Schaersvoorde in Aalten. In dit schooljaar moet ik een profiel keuze maken voor de volgende jaren. Hiervoor krijgen wij een beetje hulp van school, door 1 week verschillende activiteiten te ondernemen. Tussen deze activiteiten zitten ook onder andere 2 stage dagen. Ik weet nu al dat ik het profiel Economie & Maatschappij wil kiezen. Daarom wou ik graag een stage die hier goed bij aan sloot. Na een beetje rondkijken kwam ik bij het bedrijf Booosters en Internetvisie terecht. Deze bedrijven werken samen. Meteen toen ik over de bedrijven had gelezen werd ik enthousiast, omdat ik zelf veel bezig ben online en ik was erg benieuwd naar wat de bedrijven nou eigenlijk deden.
2 februari was mijn eerste stage dag. De eerste dag mocht ik meelopen met Booosters. Om 9:00 kreeg ik eerst een kleine rondleiding door het kantoor. Daarna kreeg ik een beetje uitleg over wat Booosters nou eigenlijk deed, maar ook wat Internetvisie en Contentvisie deden, omdat die bedrijven allemaal samenwerken. Ik vond het heel interessant en was best verbaast over hoeveel er eigenlijk achter een online advertentie zit.
Daarna mocht ik een soort “oefening” doen. Ik had zogenaamd een eigen webshop voor vrouwenschoenen en daarvoor moest ik bedenken hoe ik de webshop nou het best zo hoog mogelijk zou kunnen weergeven in de zoekmachine, bijvoorbeeld door gebruik te maken van de juiste zoekwoorden. Want hoe kunnen mensen nou het best je webshop vinden? Het zijn eigenlijk hele eenvoudige woorden maar er zijn zóveel mogelijkheden voor goede zoekwoorden dat het toch weer lastig is, maar het is erg leuk om daar over na te denken.
Daarna mocht ik echt aan de slag. Booosters had als klant een webshop over zelfgemaakte kinderklompjes. Deze term is natuurlijk iets minder bekend dan damesschoenen dus het was wel lastiger om daar goede zoekwoorden voor te kunnen vinden. Het was hetzelfde principe als de webshop voor vrouwenschoenen, alleen met een moeilijke draai eraan.
Na de lunch kreeg ik uitleg over e-mailmarketing. Eerst had ik nog geen idee wat dat nou precies inhield, maar na de uitleg ben ik een stuk wijzer geworden. Ik heb uitleg gekregen over wat er nou eigenlijk allemaal achter een nieuwsbrief zit wat bijna iedereen weleens in zijn e-mailbox krijgt. Er werd vertelt hoe zo’n nieuwsbrief nou eigenlijk in elkaar hoort te zitten, hoe je er één maakt, en hoe het verstuurd wordt, maar ook belangrijk: naar wie? Waar ik het meest van onder de indruk was, was dat zo’n nieuwsbrief meer invloed op de bestellingen had dan ik dacht. Ook weet ik nu (eindelijk) wat sites met cookies doen en heb ik gezien wat sites daar mee kunnen.
Ik vond het een leerzame, leuke en gezellige dag en ik ben nu al benieuwd naar vrijdag, wanneer ik meeloop met Internetvisie. Ik ben blij dat ik voor deze stageplek ben gegaan en ik neem het zeker mee in de keuze voor mijn profiel!
Geschreven door: Lynn van Zolingen