Voor de post-HBO deeltijdstudie ‘Contentmarketing en contentstrategie’ ben ik door Karin Garritsen van Contentvisie gevraagd om een les te verzorgen op het gebied van ‘Content en vindbaarheid’. Erg leuk natuurlijk om dit te mogen doen en voor mij een eerste keer om aan die kant van het lokaal te mogen staan. De voorbereidingen deed ik in de vorm van een PowerPoint presentatie met een aantal praktische tips, feiten en weetjes over SEO, Google en technische aspecten om je website (en dus ook de content!) optimaal vindbaar te maken.
Donderdag 19 januari is het zo ver en sta ik voor de klas, een beetje spannend wel… Een goede voorbereiding is letterlijk het halve werk. Ik realiseer me wel dat ik natuurlijk weinig fout kan doen, aangezien ik de kennis juist in huis heb. Die moet ik over zien te brengen op een leuke en inspirerende manier!
Eenmaal begonnen gaat het eigenlijk vrijwel vanzelf, ik neem de slides met soms beste lastige technische SEO punten stuk voor stuk door. Er ontstaat vanzelf al een leuke discussie en worden er al wat praktijkvoorbeelden aangehaald naar aanleiding van concrete vragen. Na een korte onderbreking nemen we een aantal interessante tools onder de loep, die we veel gebruiken bij het analyseren van de vindbaarheid van een website. Opvallende dat juist nu opvallend veel notities worden gemaakt! Het is een leergierige club studenten en blijkbaar zijn dit bruikbare onderdelen.
Een enkeling vindt het wat te complex, te technisch of vraagt zich af wat er precies met deze kennis in de prakijk gedaan kan worden. Het is voor mij ook een beetje aftasten hoeveel ervaring iedereen al heeft. In een post-HBO opleiding zitten professionals uit allerlei verschillende hoeken en met verschillende werkervaring. Mijn uitgangspunt was, dat er in ieder geval voor iedereen een aantal goede en concrete verbeterpunten/tips bij zitten. Afgaande op de feedback van de studenten is dit in ieder geval gelukt. Al met al een geslaagde avond die zeker voor herhaling vatbaar is.