Conversie optimalisatie: haal het maximale uit je bezoeker
Anno 2020 zijn er tallen van manieren waarmee je jouw product of dienst kan verkopen. Of dit nou online of offline is, via beide manieren is het optimaliseren van de conversie zeer belangrijk.
Stel je eens voor…
Je staat op een rommelmarkt. Je legt een kleed voor je op het gras en stelt al je spullen, die afgelopen jaren hebben liggen verstoffen op zolder, zo mooi mogelijk op. Het zijn dingen als Monopoly, een kinderfiets, PlayStation 4 spellen, Lego en nog véél meer. Allemaal spullen die jezelf niet meer gebruikt, maar waar je een ander blij mee kan maken.
Vandaag en morgen probeer jij al je spullen te verkopen op de rommelmarkt. Je laat mensen met contant geld betalen, daarom heb je een kluisje meegenomen zodat je het verdiende geld veilig kan opbergen.
100 mensen zijn langs geweest en hebben je spullen gezien. Van deze 100 mensen hebben er 5 mensen iets gekocht.
Tevreden, maar nog niet helemaal enthousiast ga je naar huis. Je had namelijk verwacht dat veel meer mensen interesse zouden hebben in je spullen.
De volgende dag ga je opnieuw naar de rommelmarkt en je hebt nagedacht wat een manier zou zijn om meer spullen te gaan verkopen. Bij je mooi opgestelde kleed met spullen zet je een bordje dat je vanaf nu “gelijk oversteken ” aanbiedt. Dat betekent dat mensen die wat willen kopen direct het geld via hun internet bankieren kunnen overmaken.
Opnieuw zijn er vandaag 100 mensen die jouw plek op de rommelmarkt hebben bezocht. Alleen vandaag verkoop je aan 15 mensen je spullen. Je simpele aanpassing op je manier van verkopen heeft gewerkt. Doordat gisteren niet iedereen voldoende contant geld bij zich had, maar zij vandaag de mogelijkheid hadden om het geld digitaal over te maken, heb je meer verkocht!
Door simpelweg een betaalmethode toe te voegen is het aantal conversies met 300% verbeterd
Net zoals op een rommelmarkt, kunnen dit soort aanpassingen precies de verandering maken voor jouw website.
Wat is een conversie?
Een conversie is een actie waarvan je wil dat bezoekers deze uitvoeren op je website. Denk hierbij dus aan het kopen van producten via je webwinkel of het aanvragen van een offerte op je website.
In principe zijn er twee soorten conversies: macro conversies (ook wel harde conversies genoemd) en micro conversies (ook wel zachte conversies genoemd).
Het verschil tussen micro – & macro conversies
Als jij een webwinkel hebt om producten te verkopen, dan is het primaire doel (macro conversie) dat bezoekers een aankoop doen. Voordat deze aankoop voltooid wordt, kunnen er kleinere doelen plaatsvinden: zoals het aanmelden op de nieuwsbrief, dat er video’s worden bekeken en dat bezoekers klikken op belangrijke buttons. Deze kleine doelen worden micro conversies genoemd, deze zijn ondersteunend aan de macro conversies.
Voorbeelden van macro conversies:
- Product aankopen
- Formulieren (contact, offerte etc.)
- Klant worden
Voorbeelden van micro conversies
- Inschrijven op je email
- Account aanmaken
- Producten toevoegen in winkelwagen
- Klikken op belangrijke knoppen
- Routebeschrijving
- Klikken op telefoonnummers
- Klikken op e-mails
Wat is conversie optimalisatie?
Conversie optimalisatie, ook wel CRO (Conversion Rate Optimization) genoemd, is het proces van het verbeteren van de website zodat bezoekers een gewenste actie ondernemen. Dat kan het invullen van een formulier zijn, klant worden of misschien wel het lezen van een pagina, zoals een vacature.
Het maximale uit je bezoeker halen
Het verkrijgen van meer bezoekers kost veel tijd, energie en vooral geld. Hierdoor is het belangrijk om het maximale uit iedere bezoeker te halen. Dat doe je door conversie optimalisatie.
Om je het belang van conversie optimalisatie in te laten zien hebben we onderstaand tabel opgesteld.
Stel, je hebt Google Ads campagnes die zorgdragen voor een gedeelte van je totaal aantal bezoekers. Het wereldwijde gemiddelde conversiepercentage is ongeveer 1%.
Budget | Aantal bezoekers | Conversieratio | Conversies | Kosten/conversie |
€1000 | 10.000 | 1% | 100 | €10 |
€2000 | 20.000 | 1% | 200 | €10 |
Om de aantal conversies te verhogen is hierboven gekozen voor het verdubbelen van het budget. Dit levert 2x zoveel conversies op. Echter, de kosten per conversie blijft, ondanks dat het budget verdubbeld is, gelijk…
En kijk wat er gebeurt wanneer je aan de slag gaat met conversie optimalisatie:
Budget | Aantal bezoekers | Conversieratio | Conversies | Kosten/conversie |
€1000 | 10.000 | 1% | 100 | €10 |
€1000 | 10.000 | 2% | 200 | €5 |
€2000 | 20.000 | 1% | 200 | €10 |
Met conversie optimalisatie behaal je uit je bestaande budget meer conversies tegen lagere kosten per conversie. Je hoeft dus niet meer budget uit te geven om meer conversies te genereren.
Dit is dan ook het belang van het verbeteren van het conversieratio: je optimaliseert je website en je haalt meer resultaat uit je bestaande budget en bestaande bezoekers. Kortom, je haalt het maximale uit je bezoeker met hetzelfde budget.
Het verbeteren van je conversieratio is één van de eenvoudigste onderdelen om meer conversies of omzet te genereren.
Sterker nog: met onderstaande voorbeelden en tips kan jij hier vandaag al mee beginnen!
Aan de slag met conversie optimalisatie
- Vertel precies wat de bezoeker kan verwachten na de klik
Voordat een bezoeker op een button klikt of een proces start op je website, is het belangrijk dat zij precies weten wat zij kunnen verwachten.
Een leuk voorbeeld hiervan is op de website bij één van onze klanten: Summercamps. Zij organiseren kinder- en jeugdvakanties in de zomer.
Stel je voor… Jij hebt kinderen en je gunt hen een heerlijke vakantie in eigen land met leeftijdsgenoten. Op de website van Summercamps.nl heb je een leuk survivalkamp gezien en na overleg met je partner en kinderen is iedereen akkoord.
Je start het boekingsproces op de website:

Op het kamp waarin je interesse hebt staat de button ‘BOEK NU’ met aansluitend een tekst van ‘Geen twijfel meer? Boek direct!’ Dit wekt allerlei vragen op, want hoe kan ik nu boeken terwijl er nog geen gegevens bekend zijn?
Door op de knop te drukken kom je automatisch onder aan de pagina terecht. Je kunt hier de gewenste datum kiezen.
Een veel logischere keuze in dit geval zal dan zijn geweest voor een button met ‘Kies een datum’.

In het gedeelte waar je kunt kiezen tussen alle beschikbare datum staat opnieuw de button ‘BOEK NU’.

Opnieuw wekt dit weer vragen op… Je hebt nu een specifieke data gekozen maar opnieuw is er niet bekend wat je gegevens zijn…

Na het kiezen van een specifieke datum, vult de bezoeker alle benodigde persoonsdata op. Het is in dit geval beter om te kiezen voor ‘VUL JE GEGEVENS IN’ als button.
Vervolgens kom je terecht bij het boekingsformulier. Hier kun je deelnemersinformatie invullen en eventuele bijzonderheden opgeven:

Na het invullen van alle gegevens kan dus het kamp worden geboekt op jouw gewenste datum:

Dit betekent dat je na 3x klikken op een ‘BOEK NU’ button eindelijk het survivalkamp hebt geboekt.
Doordat de site in het begin van het proces liet blijken dat je ‘definitief’ zou boeken wanneer je op de button zou drukken, leg je de drempel om daadwerkelijk verder te kijken en te drukken veel hoger voor een bezoeker. Hierdoor is de kans dat je bezoekers verliest bij stap 1 al veel groter.
Vertel de bezoeker dus altijd wat zij kunnen verwachten na het klikken op een button.
2. Wat onderscheidt jou van de concurrent?
Het belangrijkste en wat (te) veel organisaties in mijn ogen nog missen: wat is het onderscheidend vermogen? Waarom kiest de klant voor jou en niet voor de concurrent?
Voor veel organisaties is dit een lastig onderdeel om te beantwoorden, maar naar mijn mening wel het meest waardevol om te delen met je klanten.
Laten we wat voorbeelden bekijken:
EdelstenBikes verkoopt handgemaakte racefietsen, ontwikkeld door fietsfanaten uit de prof-klasse.
Voorheen verwezen alle campagnes op hun website naar een landingspagina waar al hun racefietsen weergegeven stonden:

Ziet er in eerste opzicht prima uit… Maar, koop jij zomaar een racefiets van een paar duizend euro bij een onbekend merk? Waarschijnlijk niet.
Op de landingspagina is eigenlijk maar weinig informatie te vinden over het merk of de fietsen. Er staat geen duidelijke visie, geen onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrentie en geen unieke reden op een fiets bij hen aan te schaffen.
Dit kon beter: de doelgroep waar zij zich op richten zijn racefiets fanaten, mensen die professioneel fietsen, maar ook fietsers die in hun vrije tijd willen genieten van een goede racefiets.
Tijd voor een andere focus: de doelgroep moet erachter komen of ze jouw visie en waarden (jouw WHY) delen en of ze jouw organisatie kunnen vertrouwen, voordat zij überhaupt gaan overwegen om een racefiets te kopen.
Om de doelgroep meer duidelijkheid te bieden en te overtuigen van het merk hebben we onderstaande pagina ingericht:

Door het toevoegen van hun onderscheidend vermogen, het opwekken van vertrouwen (door te vertellen dat de fietsen zijn ontwikkeld door topwielrenners van het Duitse nationale team) en sociale bewijskracht kan je als fietsfanaat nu direct begrijpen waarom je voor Edelsten Bikes moet kiezen: jij vindt namelijk ook dat je een unieke racefiets verdient.
3. Help bezoekers met het invullen van velden
Heb jij ook een hekel aan (mobiele) formulieren waarbij je alweer je naam, voorvoegsel, achternaam, adres, woonplaats, geboortedatum en nog meer in moet vullen? Deze laatste stappen in een proces duren vaak het langst, waardoor de kans dat bezoekers afhaken veel groter is.
Neem bijvoorbeeld formulieren waarbij je jouw geboortedatum moet opgeven middels een agenda en de huidige datum altijd weergegeven wordt:

Gebruikers moeten dus terugklikken naar hun geboortedatum of het open veld invullen.
Bij een klant hebben wij dit proces geanalyseerd. Bij het invullen van alleen al de geboortedatum doen gebruikers er gemiddeld 11.12 seconden over. Bovendien vult 29% van de gebruikers dit veld opnieuw in.

Een heel gedoe dus… Het kost veel tijd en daarbij is het niet gebruiksvriendelijk en omslachtig.
Tijd om gebruik te maken van placeholders en automatisch ingevulde velden die het proces voor een gebruiker versnellen en verduidelijken.
Een placeholder is een tijdelijke invulling van een veld. Het helpt de gebruiker om eenvoudiger een keuze te maken. Voorbeeld hoe een placeholder eruit ziet kan je zien in de afbeelding hieronder:

Bezoekers kunnen bijvoorbeeld op ‘DD’ klikken en simpelweg een dag invullen. Hetzelfde geldt voor maand en jaar. Dit scheelt een heel hoop tijd en bovenal vermindert het de kans op afhaken.
Automatisch ingevulde velden schelen ook veel tijd voor het afronden van een formulier. Hierbij worden standaard velden, zoals achternaam, geboortedatum, straat, huisnummer, postcode en plaats automatisch ingevuld. Zo zorg je ervoor dat bezoekers blij hun gegevens achter kunnen laten, zonder zelf veel moeite te hoeven doen. Het is zelfs zo dat het toepassen van automatische velden ervoor zorgt dat het invullen voor een bezoeker 30% sneller gaat.
Conclusie: het optimaliseren van je website is héél belangrijk. Gelukkig kun je met een paar doordachte aanpassingen ervoor zorgen dat de conversies op je website omhoog schieten. Onderscheid jezelf ten opzichte van je concurrentie, stimuleer en informeer je bezoekers op de juiste manier én maak het ze vooral makkelijker.
Het lezen van deze blog laat het optimaliseren van je website natuurlijk simpeler lijken dan dat het is, heb je daar wat meer hulp bij nodig? Wij staan graag voor je klaar!