Meer online omzet genereren, een mooie doelstelling die perfect meetbaar is. Maar hoe pak je dat precies aan zonder direct extra te investeren in het genereren van meer traffic? Dat is een uitdaging die we graag aan gaan. Maar waarom moet ik met mijn bedrijf dan wel investeren in Conversie Optimalisatie? Met Conversie Optimalisatie zorg je ervoor dat bezoekers sneller bij hun doel terecht komen, vaak het plaatsen van een bestelling of bijvoorbeeld het invullen van een contactformulier of offerteformulier. Maar hoe zorg je ervoor dat er met hetzelfde aantal bezoekers meer orders gegenereerd worden? In dit blog vertel ik meer over de mogelijkheden die de tool Hotjar biedt.
Wat is Hotjar?
Hotjar is de naam van een verzameling tools die gebundeld zijn tot een geheel: Hotjar. Via Hotjar is het mogelijk om vrijwel direct en real-time inzichten te verkrijgen over hoe bezoekers je website of webshop gebruiken. Wat zijn populaire gebieden of onderdelen, wordt er iets over het hoofd gezien wat belangrijk is of waar haken bezoekers af tijdens het plaatsen van een bestelling? Met Hotjar is dit eenvoudig in kaart te brengen! De functionaliteiten die de tool biedt zijn: heatmaps, conversie funnels, sessie/bezoeker opnames, formulier analyse en enquêtes.
Hoe werkt het instellen?
Voordat Hotjar kan bijhouden waar iemand met de muis beweegt of welke pagina’s bezocht worden moet er een stukje code geplaatst worden. Dit moet op elke pagina die je wilt meenemen in je analyse. Bij voorkeur dus in desectie van je website of webshop. Na het plaatsen van de code is het mogelijk om je eerste ‘testen’ aan te maken, je moet dus aangeven wat je wilt gaan analyseren.
Individuele bezoeker sessies opnemen
Veel mensen zullen verbaasd opkijken wanneer ze erachter komen wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is online. Hoe zou jij het vinden als je exact kan terugkijken hoe een bezoeker door jouw website is genavigeerd? Erg waardevolle en betrouwbare feedback, zeker als je je bedenkt dat de bezoeker niet weet dat hij gevolgd wordt. Deze inzichten zijn de basis die je nodig hebt om de conversie te gaan optimaliseren. Het is bijvoorbeeld erg interessant om alle opnames te bekijken van sessies die relatief lang hebben geduurd (meer dan 5 minuten) en waarbij de winkelmand-pagina ook bezocht is, maar waar niet de bedankpagina is bereikt.
Een formulier invullen: kan dit gemakkelijk genoeg?
Probeer eens na te gaan of je het noodzakelijk vindt om een postcode of plaatsnaam te vragen (verplicht veld), wanneer iemand een brochure wil downloaden? Zou jij zelf op dat moment die gegevens achterlaten? En voor het inschrijven op een nieuwsbrief aangeven bij welk bedrijf je werkt en wat je telefoonnummer is? Of het invullen van een postcode in een veld waarbij er eigenlijk nog een invulveld is om de bijbehorende letters in te vullen. Wanneer de bezoeker het form
ulier verstuurd verschijnen de foutmeldingen, “Deze postcode is niet juist, vul ook de letters in.” Erg voor de hand liggend, maar helaas gaat dit nog te vaak fout. Met de optie ‘form analysis’ is het mogelijk om elk afzonderlijk invulveld door te meten. Hotjar houdt bij welke velden wel of niet ingevuld worden,
hoe lang iemand daar over doet en bij welk veld degene besluit de pagina weg te klikken.
Waarom maken mensen hun bestelling niet af?
In veel gevallen gebruiken mensen de winkelmand als een verlanglijstje of willen ze een beeld krijgen van het totaal (producten en bedrag). Het kan ook zijn dat dit lijstje daarna uitgeprint wordt omdat de bezoeker nog niet in de koopfase zit. Het type bezoeker of in welke fase deze zich bevindt laten we echter los bij het uitvoeren van deze analyse. Waar we juist dieper naar gaan kijken zijn de verschillende stappen en pagina’s die doorlopen moeten worden om tot een bestelling over te gaan.
1. Aanmaken account (stap 2.) of terugkerende klant? (ga naar stap 3.)
2. Gegevens invullen
3. Verzendwijze & adres opgeven
4. Keuze wijze van betaling
5. Betaalscherm via payment provider
6. Bedankpagina
Zes verschillende stappen waarbij iemand kan besluiten weg te klikken. En zelfs op de individuele pagina’s zijn talloze onderdelen, elementen of usability issues mogelijk. Door de conversie funnel in Hotjar in te stellen en de afzonderlijke pagina’s en stappen te definiëren wordt inzichtelijk welke stap voor de grootste afhaak zorgt. Vervolgens deze specifieke pagina analyseren met de functie ‘visitor recordings’, om zo de knelpunten bloot te leggen.
En hoe dan verder?
Nadat de knelpunten inzichtelijk zijn gemaakt, is het zaak om een test en verbeterplan (optimalisatie traject) uit te (laten) voeren. Door het opstellen van hypotheses, het gewone gezonde verstand te gebruiken of door data uit verschillende analyse tools te combineren bedenk je een variatie en ga je dit A/B testen. Door telkens een stapje te verbeteren zorg je ervoor dat je met Conversie Optimalisatie daadwerkelijk meer omzet genereerd met hetzelfde aantal bezoekers. En wanneer de funnel zo optimaal mogelijk staat is het zaak om te investeren in het genereren van meer bezoekers.