Elke dag een beetje beter
Tijdens het delen van onze goede voornemens heb je al kunnen lezen dat ik een fan ben van het principe om, met dagelijkse kleine stapjes, uiteindelijk een groot resultaat of verschil te bereiken. Een tijdje terug kwam ik het boek ‘Elementaire gewoontes’ tegen. Dit boek geeft je een flinke serie handvatten om je te helpen dit ook daadwerkelijk succesvol in te zetten. In dit blog licht ik vanuit verschillende perspectieven toe hoe het team en ik dat bij Booosters doen.
Het boek: ‘Elementaire gewoontes’
Wat er leuk is opgebouwd in het boek is een soort van denkwijze/mindset. Wanneer je een gewoonte probeert te doorbreken, zijn er vier verschillende stappen. Deze stappen kun je als hulpstuk gebruiken. De stappen zijn: aanwijzing, verlangen, actie en beloning. Je hersenen doorlopen deze stappen telkens in dezelfde volgorde. Bij iedere gewoonte. Maar genoeg over het boek. 😉 Als je ook aan de slag wilt met het doorbreken van gewoontes en wilt ontdekken hoe eenvoudig kleine winst kan zijn… Bestel ‘m!
Al jaren de ambitie om een steeds hogere kwaliteit te bereiken
Ik denk dat het in mijn genen zit om steeds hogere kwaliteit te willen (een perfectionist noemen ze dat volgens mij), maar op een of andere manier noem ik het zelf niet graag zo. Wie mij al wat langer kent, weet dat ik in mijn carrière steeds in kleine stapjes een stukje verder ben gekomen.
Op dit moment heb ik al ongeveer vier jaar het voorrecht om aan kop te staan bij Booosters. Daarbij ben ik ook verantwoordelijk voor het resultaat dat we opleveren. Vanuit die rol probeer ik met het team een steeds hogere kwaliteit te behalen. Dat is overigens een totaal ander spelletje dan je eigen gewoontes proberen te doorbreken. Misschien moet ik daar een andere keer een blog over schrijven.
Steeds hogere kwaliteit in het team
Steeds hogere kwaliteit in het team vind ik enorm belangrijk. In de wereld van Online Marketing is er gigantisch veel concurrentie. Belangrijk dus om met je organisatie op zoek te gaan naar punten waarin je je kunt onderscheiden. Kwaliteit is een van deze punten waar wij het verschil mee kunnen maken.
Toen ik vier jaar geleden bij Booosters kwam, bestond het team uit twee personen. De planning hing op papier aan de muur en je kon in een oogopslag zien hoe ‘het’ ervoor stond. Nu zijn we met zeven collega’s (and counting :-)). Een papieren planning aan de muur is dan natuurlijk een keiharde no-go. Tegenwoordig hebben we een handige structuur in de planning. Al onze collega’s hebben dezelfde mentaliteit: we zorgen er samen voor dat het werk aan het eind van een periode gedaan is. In principe is iedereen even ‘druk’ (jeukwoord) en heeft iedereen dus evenveel tijd voor eigen ontwikkeling. Iedereen kan hiermee evenveel aan zijn of haar kwaliteiten werken!

Discipline… Dat krijg je niet bij een pakje boter
Zonder discipline krijg je niets voor elkaar. Ook al is het telkens een klein stapje… dat kleine stapje moet je wel maken. Ook als het iets drukker is, of als je net even niet je dag hebt. In mijn leidinggevende rol probeer ik die discipline er altijd in te houden. Dat doe ik door continu op nieuwe manieren te motiveren en te enthousiasmeren. In het team zijn we echt veel bezig met persoonlijke ontwikkeling. Telkens proberen een stapje meer te doen en telkens proberen we een klein stukje buiten onze comfortzone te stappen.
Naast de discipline ben ik van mening dat complimenten en ‘feestjes’ bij goed resultaat essentieel zijn. Dit zijn de grote aanjagers van ‘elke dag een beetje beter’. Bij Booosters houden we wel van een feestje. Mooi resultaat behaald voor klanten? Feest. Mogen werken voor een nieuwe klant? Feest. Persoonlijke doelstelling behaald door een van onze collega’s? Je voelt ‘m al aankomen… Feest! We halen er graag een rondje gebak bij. Ik ben ervan overtuigd dat dit allemaal meespeelt in de motivatie en discipline van een ieder die meer uit zichzelf wil halen.
Terugblikken
Tot slot is het bij groeien ook belangrijk om af en toe even terug te kijken en te evalueren wat we allemaal al bereikt hebben.
Om persoonlijke groei bij iedere collega ‘aan de praat’ te houden hebben we vier keer per jaar een moment om samen om tafel te gaan en te brainstormen over doelen. Dat doen we 1-op-1. We noemen dit onze QGR’s (Quarterly Growth Review). Tijdens deze sessies van circa 1,5 uur blikken we terug op het afgelopen kwartaal en bekijken we wat we op korte en middellange termijn willen bereiken. Collega’s bepalen hierbij zelf waar ze naartoe willen en ik probeer hiervoor mogelijkheden te creëren.
Het terugblikken vind ik persoonlijk het meest interessante aan deze ‘reviews’. We kunnen zoveel leren van elkaar als reflecteren op de voorgaande periode. Het is dan ook heerlijk om te voelen hoeveel energie dit geeft en hoe dit bijdraagt aan de motivatie en discipline om steeds meer uit onszelf te halen!