Voor veel adverteerders is Google Shopping een belangrijk marketing kanaal. Sinds de introductie van Google Shopping in Nederland zijn de functionaliteiten flink verbeterd en zijn er regelmatig nieuwe updates uitgerold. De populariteit van het kanaal stijgt nog steeds en steeds meer ondernemers zetten Google Shopping in om met hun producten te adverteren binnen Google.
Waarom voert Google deze wijziging binnen Shopping door?
Momenteel is het moeilijk voor Google om sommige producten te herkennen. Met het verplicht stellen van GTIN’s kan Google producten beter herkennen en gebruikers een zo volledig mogelijk overzicht van informatie bieden. Verder zegt Google dat het toevoegen van GTIN’s een positieve invloed zal hebben op de prestaties van de Google Shopping advertenties.
De voordelen volgens Google van het toevoegen van GTIN’s:
• Betere zichtbaarheid: Met de correcte GTIN’s worden je producten aan meer potentiële klanten vertoond. We hebben gezien dat aanbiedingen die overeenkomen met de Google Shopping-productcatalogus tot wel 40% meer klikken krijgen dan niet-overeenkomende aanbiedingen.
• Betere targeting: Met de correcte GTIN’s kunnen wij je producten aan de meest relevante en meest geïnteresseerde gebruikers tonen voor een hoger conversiepercentage. Uit een analyse van vorig jaar van de GTIN-vereisten voor 50 merken blijkt dat verkopers die de correcte GTIN bij hun productgegevens vermelden, tot wel 20% meer conversie kunnen realiseren.
• Meer advertentie-indelingen: Naast de voordelen voor Google Shopping advertenties bieden GTIN’s ook verbeterde productinformatie via Google Zoeken en andere platformen, zoals winkelen op YouTube en producten zoeken op mobiele apparaten.
Belangrijke data om in de agenda te noteren!
- Sinds 8 februari 2016 is Google begonnen met het versturen van waarschuwingen op artikelniveau. Deze waarschuwingen kan je vinden binnen hert Google Merchant Center onder het tabblad ‘Diagnostische gegevens’.
- Vanaf 16 mei zal de handhaving gaan beginnen. Zijn jouw artikelen niet voorzien van GTIN’s? Dan zal Google de artikelen afkeuren en niet meer vertonen bij zoekopdrachten via Shopping. Ook de afgekeurde artikelen kan je vinden op het tabblad ‘Diagnostische gegevens’ binnen het Merchant Center.
Zorg ervoor dat voor 16 mei 2016 de producten in jouw Google Shopping datafeed voorzien zijn van de GTIN’s. Heb je vragen over het toevoegen van GTIN’s aan jouw productfeed of wil je meer informatie over deze aankomende wijziging? Neem vrijblijvend contact op met een van onze SEA specialisten.