Sinds oktober vorig jaar is er een nieuwe data rapportage tool van Google beschikbaar voor de Nederlandse gebruiker, enige tijd daarvóór was Google Data Studio al beschikbaar in de VS. Met Google Data Studio presenteer je op een overzichtelijke en toegankelijke wijze eenvoudig websitedata uit verschillende bronnen, zoals: Google Analytics, AdWords, Search Console en Google Sheets. Ook externe bronnen zijn te koppelen aan Google Data Studio. Al deze koppelingen zijn real time, dus je beschikt altijd over de laatste gegevens maar dan ingedeeld en opgemaakt zoals jij dat wilt.

Iedere (online) marketeer kent Google Analytics en wellicht ook de rapportage mogelijkheden in AdWords. Indien je de weg weet binnen deze tools, dan zijn deze fantastisch om inzicht te verkrijgen in de prestaties van je campagnes. Wil je echter de data vervolgens presenteren aan collega’s of klanten loop je al snel tegen het probleem aan: ‘Hoe breng ik de informatie over op een eenvoudige en begrijpelijke manier?’ Hier komt Google Data Studio van pas. Data Studio is ontwikkeld om data toegankelijker te maken voor een breder publiek. De data kan op een zeer visuele manier worden gepresenteerd. Dit houdt niet alleen in dat de grafieken er aantrekkelijk uitzien, maar ook dat de rest van het rapport opgemaakt kan worden in een eigen (huis)stijl. Daarnaast zijn de grafieken en tabellen interactief en kunnen filters worden toegevoegd om de gegevens te selecteren die getoond moeten worden.

Bij Booosters gebruiken we ook al enige tijd Data Studio om bijvoorbeeld Google AdWords Dashboards te delen met onze klanten. Op één enkele pagina is de belangrijkste informatie zichtbaar en direct te vergelijken ten opzichte van de vorige maand of dezelfde periode een jaar geleden. Hoewel je ook bij het maken van rapporten in Data Studio tegen beperkingen in de opmaak mogelijkheden kunt aanlopen, biedt het in vergelijking met bijvoorbeeld Google Analytics enorm veel flexibiliteit. Google Data Studio is een product dat nog in een bèta stadium verkeerd. Dat houdt in dat het nog volop in ontwikkeling is en dus ook nog bugs kan bevatten. Desondanks heeft het zich nu al als een onmisbare tool bewezen, om onze klanten snel en op een laagdrempelige wijze inzicht te geven in de resultaten van hun online campagnes.
Wil jij ook in één oogopslag inzicht in je belangrijkste KPI’s?
En zoek je een manier om de resultaten van alle online campagnes snel en gemakkelijk inzichtelijk te maken om te delen met collega’s? Neem contact met ons op, dan kijken we samen of alle relevante gegevens (correct) worden gemeten en hoe deze overzichtelijk kunnen worden gepresenteerd met Google Data Studio.