Ga naar de inhoud

Hoe ervaart Rittal hun samenwerking met Booosters?

Hoe ervaart Rittal hun samenwerking met Booosters?

Rittal is wereldwijd een toonaangevende systeemleverancier voor kastsystemen, stroomverdeling, klimatisering, IT infrastructuur en software en service. Rittal Nederland is in Zevenaar gevestigd. Binnen de productgroup IT, werken Rittal en Booosters al enige tijd samen. In maart 2020 werd die samenwerking verder uitgebreid. BooosterGirl Maureen ondersteunt sinds die tijd Elbert Raben (Manager Productgroup IT) en André Hiddink (Productmanager IT) met hun marketingcommunicatie-werkzaamheden.

Hoog tijd om samen aan (de digitale) tafel te gaan en te horen hoe dat in z’n werk is gegaan, hoe de kijk op campagnes is en hoe Elbert en André de toekomst van de IT business bij Rittal voor zich zien.

Over Rittal, Elbert en André

Wie zijn jullie, hoe lang werken jullie al bij Rittal en hoe zijn jullie er terecht gekomen?

André trapt af: “Ik ben 46 jaar en woon in Bemmel met mijn vrouw en twee kinderen. Rittal is mijn eerste echte job. In eerste instantie heb ik gesolliciteerd bij EPLAN. Dat was geen match, maar zo kwam mijn sollicitatie wel terecht bij Rittal. Met Rittal heb ik nu al 21 jaar een klik! Ik heb verschillende functies doorlopen: verkoop binnendienst, technische ondersteuning, engineer en junior productmanager. Nu ben ik al 12 jaar productmanager en verantwoordelijk voor het portfolio IT.”

Elbert vertelt over zijn ervaring: “Ik werk al 24 jaar bij Rittal. Hiervoor was ik bij diverse fabrikanten service engineer HVAC. Bij Rittal ben ik als productspecialist binnengekomen op de afdeling marketing & techniek. Daarna ben ik, via een aantal andere afdelingen, uiteindelijk terecht gekomen bij Rittal IT. Datacenters en computerruimtes, dat is eigenlijk mijn leven. Al 40 jaar lang. Nu werk ik samen met André, Maureen en onze nieuwe collega Anne Hoijinck aan productmanagement en marcom bij Rittal IT”.

Elbert vertelt over zijn ervaring: “Ik werk al 24 jaar bij Rittal. Hiervoor was ik bij diverse fabrikanten service engineer HVAC. Bij Rittal ben ik als productspecialist binnengekomen op de afdeling marketing & techniek. Daarna ben ik, via een aantal andere afdelingen, uiteindelijk terecht gekomen bij Rittal IT. Datacenters en computerruimtes, dat is eigenlijk mijn leven. Al 40 jaar lang. Nu werk ik samen met André, Maureen en onze nieuwe collega Anne Hoijinck aan productmanagement en marcom bij Rittal IT”.

Wat is Rittal voor een bedrijf?

André: “Rittal is een A-leverancier van behuizingen en oplossingen toebehorend aan de industriële en IT-markt. Als we dan specifiek kijken naar de productgroup IT, praten we meer over modulair totaaloplossingen die worden voorgemonteerd, gebouwd en opgeleverd bij onze klanten. Dan kun je denken aan het inrichten van computerruimtes en datacenters. Van heel klein tot heel groot kunnen we oplossingen bieden voor de markt.” Elbert vult daarop aan: “Bij Rittal IT hebben we te maken met veel concurrentie. Wij moeten dan ook inventief zijn en blijven en kunnen het ons niet permitteren om achterover te leunen.”

Rittal & Booosters 💜

Maureen ondersteunt het team bij Rittal IT nu sinds een jaar.

Hoe is Maureen bij jullie terecht gekomen?

Elbert: “Dat is gegaan via Gerard Russchen van (o.a.) Contentvisie. Contentvisie heeft een DNA-traject uitgevoerd voor Rittal. Toen er een collega besloot om Rittal te verlaten, hadden we even paniek. We hebben Gerard toen opnieuw benaderd, omdat we wisten dat hij in de marketing zit. Gerard bracht ons in contact met Booosters en zo is het balletje gaan rollen.

Waar helpt Maureen jullie bij en hoe ervaren jullie dat?

Elbert vertelt lachend: “Tjah, wat moeten we hier nu op zeggen? Maureen is een echte spin-in-het-web, ze regelt alles.” André springt bij: “Het is erg belangrijk voor ons dat we een ervaren iemand hebben die de lijnen bewaakt. We hebben veel ideeën en soms vliegen we van links naar rechts. Als je dan overal in vliegt, loop je het risico om niets van de grond te krijgen. Dan is het echt fijn dat we Maureen hebben die even op de rem trapt en zegt we gaan eerst dit en dan dat doen.”

Maureen ondersteunt bij veel verschillende werkzaamheden. Elbert zegt daarover: “Denk aan brochures maken, klantreferenties, communicatie met het Duitse moederbedrijf en online marketing. Eigenlijk marcom in de breedste zin van het woord. Beurzen en fysieke klantevents hebben we jammer genoeg niet gehad afgelopen jaar.”

Wat Elbert en André misschien wel als het meest prettig ervaren hebben, is dat Maureen erg flexibel is. Elbert: “Wij zijn continu online. We werken niet van 8 tot 5, maar op het moment dat het nodig is. Zo hadden we laatst een klein paniekgevalletje en dan is het ontzettend fijn als je iemand in je team hebt die je dan direct kunt bellen. In ons geval is dit Maureen. Daar kunnen we echt op vertrouwen. Maureen kwam bij ons en dit was een schot in de roos.”

En hoe heb jij het afgelopen jaar ervaren bij Rittal, Maureen?

Maureen: “Het is een unieke ervaring om bij een bedrijf als Rittal binnen te mogen kijken en dan ook nog eens de marketing te mogen verzorgen. Toen ik begon had niemand verwacht dat Covid-19 zo’n impact zou hebben op de werkzaamheden. Ik zou bij Rittal o.a. ook de evenementen en beurzen gaan ondersteunen die gepland stonden en mee gaan naar klanten voor klantreferenties, maar dit viel uiteraard geheel weg. We hebben ons vanaf toen nog meer gericht op online marketing.

Rittal is een erg mooi bedrijf met veel mogelijkheden en de IT business is een markt apart. Ik werd direct meegenomen in alle producten en oplossingen die Rittal IT te bieden heeft en leerde (online) meteen alle collega’s kennen. Allemaal leuke, aardige mensen die mij ook heel erg hebben geholpen om alles in te richten en op te pakken. Elbert en André hebben mij goed begeleid en zijn twee echt IT specialisten met een flinke dosis (flauwe) humor. 😉

Twee chaotische productmanagers waarbij je af en toe op de rem moet trappen, maar die vol zitten met creativiteit en enthousiasme.”

Focus steeds meer op online

Zoals Maureen al aangaf, heeft Rittal IT zich het afgelopen jaar steeds meer gefocust op online marketing.

Wat voor (online) campagnes draaien jullie op dit moment? 

Elbert: “Op dit moment draaien we campagnes voor de branches Health en Retail. Daarnaast hebben wij een marketingcampagne RiMatrix Next Generation actief. Ook voor de branches Maritiem en Security gaan er dit jaar nog campagnes lopen. Hier maken we gebruik van marketing automation-tools.

Wij werken samen met meerdere systemintergrators die de oplossingen van Rittal leveren, maar wij richten ons met deze campagnes juist op de eindgebruikers: bedrijven die op zoek zijn naar een complete IT oplossing.”

Wanneer is een (online) campagne voor jullie geslaagd?

Elbert: “Wij werken met heldere doelstellingen. Van tevoren spreken we dus af hoeveel leads we willen genereren en wat een campagne mag kosten. We halen hiervoor informatie op uit de organisatie, bijvoorbeeld bij onze accountmanagers. Ook oriënteren we ons door middel van gesprekken in de markt. Daarnaast zullen die leads ook opgevolgd moeten worden, met als uiteindelijk doel een stijging van de omzet. Als die cirkel rond is, is een campagne voor ons geslaagd.”

De toekomst 🔮

Hoe zien jullie de toekomst m.b.t. marketing & communicatie bij Rittal IT voor jullie?

Elbert ziet het als volgt voor zich: “Zonder Maureen? 😉 We zien het heel positief in, zeker met onze nieuwe collega Anne. Rittal IT heeft nog heel veel groeipotentie. Alles wat wij vandaag de dag gebruiken, denk bijvoorbeeld aan Microsoft, heeft te maken met IT. Microsoft moet meer datacenters bouwen, omdat iedereen nu vergadert met Microsoft Teams. Het is een groeiende markt en dat maakt het mooi. We zitten niet relaxed achterover, maar zijn elke dag keihard aan het werk. Online marketing zal steeds meer worden, daar zijn we van overtuigd.”

André denkt daar hetzelfde over en voegt toe: “Wij proberen in onze marketing altijd naar onze klanten duidelijk te maken wat de impact is van bepaalde zaken, zoals het wegvallen van de koeling, of dat er geen goede sloten op deuren zitten, waardoor iedereen zomaar een connector uit een server kan trekken. Stel je voor dat er dan opeens niet meer gepind kan worden? De impact hiervan is dus echt groot. Dat willen we overbrengen door middel van storytelling.”

Booost jouw (online) marketing

Wij willen Elbert en André natuurlijk hartelijk bedanken voor hun tijd en antwoorden! Ook een (online) marketingspecialist met je mee laten denken? Bij Booosters helpen we je graag verder met het behalen van jouw (online) marketingdoelstellingen!

Dit blog is geschreven door
Kicky Kuster-Tuit
Kicky Kuster-Tuit