Ga naar de inhoud

MBTI-model: verleid verschillende typen websitebezoekers om over te gaan tot actie

MBTI-model: verleid verschillende typen websitebezoekers om over te gaan tot actie

Ik begin dit blog direct met een kleine opfrisser. In een eerder verschenen blog schreef ik over het belang van conversieoptimalisatie. Conversies zijn acties die bezoekers op je website ondernemen. Er zijn twee typen conversies: macro (bijvoorbeeld het doen van een aankoop) en micro (bijvoorbeeld het inschrijven voor een nieuwsbrief).

Bij conversieoptimalisatie kun je verschillende dingen inzetten om je bezoeker op een positieve manier te stimuleren. Denk aan het veranderen van de kleur van een button. Of het toevoegen van bepaalde triggerende powerwoorden. Deze ogenschijnlijk kleine veranderingen kunnen zorgen voor meer conversies.

Een andere manier om aan de slag te gaan met conversieoptimalisatie, is door te kijken naar de verschillende typen bezoekers van je website. De ene bezoeker beslist bijvoorbeeld sneller of hij overgaat tot aankoop (converteren), dan een ander. Wanneer je weet wat de triggers van ieder type bezoeker zijn, kun je daar heel slim op inspelen en zo het conversiepercentage laten stijgen. Gelukkig bestaat er een een model dat je hier bij helpt: het MBTI-model. In dit blog leg ik het uit!

Speel in op de behoefte van ieder type bezoeker

Je kunt je misschien voorstellen dat niet iedereen op dezelfde manier naar jouw website kijkt. Een écht groot verschil in het aantal conversies maak je dan ook door het maximale uit iedere bezoeker te halen, op ieder moment van de customer journey (klantreis). Dat verdient nog wat extra uitleg.

Een bezoeker die zich nog aan het oriënteren is, heeft een andere informatiebehoefte dan een bezoeker die klaar is om over te gaan tot aankoop. Tijdens de oriëntatiefase is een bezoeker veelal bezig met het zoeken van zoveel en relevant mogelijke informatie. De bezoeker die al weet dat hij een product of dienst wil kopen, twijfelt slechts tussen bedrijf X en Y en maakt eerder vergelijkingen op basis van bijvoorbeeld prijs of verzendtijd. Je kunt dus verschillende typen bezoekers te onderscheiden.

MBTI-model: slim hulpmiddel voor jouw landingspagina’s

Wil je het aantal conversies verhogen, dan zul je op jouw landingspagina moeten inspelen op de behoeften van deze verschillende typen bezoekers. Om je te helpen met het vinden van de juiste optimalisaties in de customer journey, kun je gebruik maken van het MBTI-model (Myer Briggs Type Indicator). Dit model geeft aan welke passende informatie je kunt toevoegen voor ieder type bezoeker. Zo houd je rekening met de informatiebehoeften van alle typen bezoekers.

Het MBTI-model classificeert vier typen websitebezoekers op basis van gedragsvoorkeuren: de competitieve bezoeker, de methodische bezoeker, de spontane bezoeker en de humanistische bezoeker.

De competitieve bezoeker – snelle beslisser die zijn keuzes baseert op feiten.

“Wat is de bottom line?”

De competitieve bezoeker heeft de behoefte om snel informatie te vergaren en dat doen zij heel algemeen en vluchtig. Hierbij is het belangrijk dat je de belangrijkste feiten van je organisatie snel en overzichtelijk zichtbaar maakt.

De methodische bezoeker – baseert zijn keuzes op feiten, maar neemt hier de tijd voor.

“Hoe werkt jouw product/dienst?”

Net als de competitieve bezoeker is informatievoorziening ook essentieel voor de methodische bezoeker. Echter, gaat deze type bezoeker hier veel dieper op in door hier meer de tijd voor te nemen. Zij gaan actief op zoek naar specificaties en product-, dienst-, en organisatie-informatie om goed te overwegen of dit de juiste keuze is.

De spontane bezoeker – baseert zijn keuzes op emotie.

“Waarom zou ik op dit moment (nu) voor jou kiezen?”

De spontane bezoeker zal zijn oog sneller laten vallen op nieuwe gadgets en baseert zijn keuzes niet echt op feiten. Bovendien spelen kenmerken als gratis levering, gratis retourneren en bedenktijd een belangrijke rol in hun beslissing.

De humanistische bezoeker – baseert zijn keuzes op emoties en neemt hier de tijd voor.

“Wie heeft al gebruik gemaakt van jouw oplossing en hoe hebben zij dit ervaren?”

De humanistische bezoeker baseert zijn of haar keuze vooral op of de organisatie of een product waar zij mee in aanmerking komen en welke hen een goed en vertrouwelijk gevoel geeft. Zij willen graag weten wie achter het bedrijf zit en hoe anderen hen ervaren hebben.

Het is belangrijk om te weten dat er geen ‘goede of foute’ typen zijn. Bovendien kunnen bezoekers meerdere typen tegelijk zijn. Dat is afhankelijk van de situatie waar hij in zit. Een voorbeeld: wanneer je een machine koopt, ben je mogelijk een ander type bezoeker dan wanneer je sportkleding koopt. Wellicht focus je je bij het kopen van een machine meer op de specificaties. Bij het kopen van sportkleding zoek je misschien meer affiniteit met het merk. Maar zoals geschreven, is de situatie ook belangrijk. Als je wasmachine kapot is, heb je direct een nieuwe nodig. Je bent dan waarschijnlijk een ander type bezoeker dan wanneer het geen dringen aankoop is.

Hiermee raak je ieder type bezoeker

Een landingspagina (product- of dienstpagina) bestaat uit verschillende onderdelen. Deze onderdelen kun je op verschillende manieren inzetten om ieder type bezoeker te verleiden tot een aankoop.

De competitieve bezoeker raak je door:

  • Alle feiten op een rijtje te zetten: prijs, verzendtijd, bedenktijd, retourneren, onderscheidend vermogen t.o.v. de concurrent.

De methodische bezoeker raak je door:

  • Een samenvatting van het product of de dienst te geven.
  • Uitgebreide productspecificaties te vermelden.

De spontane bezoeker raak je door:

  • Het geven van kortingen of cadeaus.
  • Het benadrukken van de populariteit van een product.
  • Gratis verzending aan te bieden.

De humanistische bezoeker raak je door:

  • Reviews van andere bezoekers te tonen.
  • Te laten zien welke producten/diensten andere mensen ook interessant vinden of er vaak bij kopen.
Om ieder type bezoeker te verleiden, is het belangrijk dat je op (belangrijke) landingspagina’s ieder type bezoeker raakt. Dat klinkt misschien moeilijker dan dat het daadwerkelijk is. Hieronder heb ik twee type landingspagina’s geanalyseerd: een pagina van een webshop en een pagina van een corporate website.

Analyse MBTI-model op een landingspagina van een webshop

Hierboven zie je een van de categoriepagina’s op de website van Coolblue. Er is voor iedere bezoeker per kleur aangegeven wat mogelijke triggers zijn. Zo is voor spontane bezoekers bijvoorbeeld de tekst “voor 23 uur besteld, morgen gratis bezorgd” een belangrijke trigger. Hiermee voelen zij zich meer aangetrokken tot het product.

Bij competitieve bezoekers zorgen alle feiten op een rijtje voor een vertrouwd gevoel met CoolBlue. De button ‘direct naar het winkelmandje’ stuurt hen in de richting van direct afrekenen.

Een ander voorbeeld waarbij het MBTI-model is ingezet voor alle type bezoekers, is op de website van Edelsten Bikes. Het creëren van een band tussen bezoeker en merk, komt hier goed aan bod.

Allereerst is bovenaan de pagina (header) een video te zien waarin het team van Edelsten Bikes als het ware wordt voorgesteld aan de bezoeker. Deze video wekt een teamgevoel op, voornamelijk bij de humanistische bezoekers. Zij zijn erg gericht op wie de organisatie is en of zij te vertrouwen is. Dit vertrouwen wekt Edelsten Bikes og eens extra op, door de tekst: “geloven dat elke unieke rijstijl een unieke fiets verdient”. Hiermee laten ze zien dat zij als professionals geloven in hun product.

Ook de methodische bezoekers worden getriggerd door teksten als: “handgemaakt”, “ontwikkeld door actieve en voormalige profs” en “voor u ontworpen en gebouwd”. Dit bewijst dat Edelsten Bikes wel weet waar ze het over hebben. Dit geeft de methodische bezoekers de bevestiging om over te gaan tot aankoop.

Competitieve bezoekers vinden het fijn om in één oogopslag te zien wat zij nodig hebben. De vinkjes met de verschillen tussen drie fietsen helpen hen een snelle keuze te maken. Wat nog meer helpt om de de aankopen te laten stijgen, is om de “follow us” button in te zetten. Bezoekers verkrijgen op deze manier nog meer informatie over het bedrijf en zien bovendien wat andere mensen erover zeggen.

En nu aan de slag! 

Leg het MBTI-model eens naast een belangrijke pagina op jouw website. Analyseer vervolgens of die pagina ieder type bezoeker voorziet van zijn of haar informatiebehoefte. Verleid je hen om over te gaan tot aankoop?

Kom je er niet helemaal uit of heb je behoefte aan een sparringpartner? Onze online marketingspecialisten denken graag met je mee. Je kunt ons bereiken via [email protected] of ons contactformulier. Een belletje naar 0314 – 763 683 mag natuurlijk ook!

Dit blog is geschreven door
Kicky Kuster-Tuit
Kicky Kuster-Tuit