Zo ga je slim om met belangen bij de inzet van online marketing
Jij bent ervan overtuigd dat de inzet van online marketing bijdraagt aan het behalen van jouw (online) verkoopdoelen. “Direct aan de slag!” zou je denken. Maar wanneer je online marketing wilt inzetten, heb je binnen een organisatie altijd te maken met een aantal verschillende belangen: het belang van de directie, het belang van sales en het belang van marketing. De drie afdelingen kijken allemaal op een andere manier naar online marketing en hebben verschillende verwachtingen. Iedere afdeling heeft als het ware een ander petje op. Om jouw doel (de inzet van online marketing) te bereiken, is het dus zaak om te weten wat die belangen zijn en hoe je daar slim mee om kunt gaan (lees: hoe je kunt overtuigen). In dit blog legt Calvin dat uit.
#1 Belang van directie – Direct meetbaar resultaat
Om zo hoog mogelijk in de belangen te beginnen, is het goed om te kijken naar het belang van de directie bij de inzet van online marketing. Bij de directie gaat het primair om een investering versus het beoogde resultaat. In veel gevallen is dit beoogde resultaat voorafgaand aan een online marketingstrategie erg lastig concreet te maken. Oorzaak hiervan is vaak het kennisniveau van online marketing binnen de directie. Hoe overtuig je hen van jouw plannen die een serieuze investering vragen, waarbij het resultaat nog niet vast staat?
In onze ervaring is het vaak zinvol om in te spelen op de voordelen van online marketing in plaats van het concrete resultaat. De voordelen gecombineerd met benchmarks of vergelijkbare informatie rondom concurrenten maakt dat er een soort van ‘fear-of-missing-out-gevoel’ wordt gecreëerd. Door je te meten of vergelijken met concurrenten kun je jouw plan een voorsprongetje geven om goedkeuring te krijgen. Wanneer je opmerkt dat het belang van de directie blijft bestaan uit meetbaar resultaat, verleg het dan van conversie naar een wat breder spectrum, zoals hierboven beschreven. In veel gevallen zorgt dit voor meer begrip voor een uitgebreidere marketingstrategie en is men sneller bereid te investeren.

#2 Belang van sales – Zo snel mogelijk van lead naar klant
Wanneer we kijken naar het belang van de sales-afdeling bij online marketingstrategieën en/of campagnes, zien we vaak een soort ‘angst’ om achter niet-relevante leads aan te moeten bellen. Deze angst zien we vaak terug bij bedrijven waar marketing en sales nog niet echt lekker samenwerken. Ook hier ligt het in de basis aan het gebrek van kennis over online marketing. Het is ook niet vreemd: wij marketeers geven maar geld uit aan online campagnes met visuals en kreten die, als je ze niet kunt doorgronden, veel bezoekers aantrekken. Maar waaruit kun je nu opmaken dat het ook daadwerkelijk relevante bezoekers zijn?
Onze ervaring is dat het meekrijgen van sales in je online marketingstrategie vooral lukt als je ze actief betrekt bij de opzet en uitwerking ervan. Ga met ze aan tafel zitten en bespreek het contact met klanten dat ze hebben. Sales beschikt over zeer waardevolle informatie voor marketeers en vice versa.

Sales wil graag zo snel mogelijk van een lead naar een klant. Ze weten als geen ander welke signalen aangeven wanneer een klant wil kopen of wellicht juist bezig is met overstappen. Deze signalen zijn nodig voor een online marketingcampagne. Hiermee kun je klanten of leads overtuigen, zodat sales zo effectief mogelijk kan werken.
#3 Belang van marketing – De juiste content, op het juiste moment, op het juiste kanaal
Dan tot slot het belang van marketeers. Dat is de juiste content, op het juiste moment, op het juiste kanaal. Dat is waar we het allemaal voor doen. Collega Niels heeft hier in het verleden een blog over geschreven: alles uit je Google Ads-campagnes halen. Wij maken gebruik van het See Think Do Care model van Google om ons te helpen om het juiste bericht op het juiste moment op het juiste kanaal te publiceren. Op die manier trachten marketeers zo veel mogelijk relevante leads bij sales aan te leveren.
Overtuig en heers (met online marketing)
In dit blog heb ik laten zien welke ‘stakeholders’ in een organisatie belangrijk zijn om rekening mee te houden wanneer je aan de slag gaat met de inzet van online marketing. Dit doe je om uiteindelijk voldoende budget en vertrouwen te krijgen om in alle fases van de klantreis (customer journey) relevante kanalen in te kunnen zetten, zonder direct concreet resultaat te hoeven inschatten.

Als jij op een eenvoudige manier kunt laten zien hoe je in de huid van potentiële klanten kunt kruipen en ervoor kunt zorgen dat je hyper-relevant kunt zijn, kun je iedereen in jouw organisatie ervan overtuigen dat de inzet van online marketing cruciaal is!