#5. Hergebruik bestaande content

Vaak is er binnen een bedrijf of organisatie al veel content beschikbaar. Denk aan: de website, blogs, nieuwsbrieven, presentaties, folders & flyers, video’s, foto’s, etcetera. Je hoeft het wiel dus niet telkens opnieuw uit te vinden. Bestaande content kun je prima hergebruiken! Analyseer, waar mogelijk, welke content het in het verleden goed deed. Wat werd goed gelezen? Check natuurlijk altijd of de content nog actueel, relevant en van goede kwaliteit is. Wat kun je vervolgens doen?

  • Fris content op, pas titels aan, check of de juiste zoekwoorden nog in de tekst staan en plaats het opnieuw.
  • Giet bestaande content in een nieuwe vorm (schrijf een video uit tot blog, verwerk een e-book tot een blogserie of verwerk een gedeelte uit een blog tot een stukje voor in de nieuwsbrief).
  • Voeg bestaande content samen. Meerdere blogposts kunnen bijvoorbeeld samen een e-book of whitepaper vormen. Meerdere social mediaberichten kunnen samen een blog of een nieuwsbrief vormen.
  • Trek bestaande content uit elkaar. De vorige tip, maar dan omgedraaid. Verwerk de informatie uit een folder/brochure bijvoorbeeld tot verschillende social mediaberichten.