MBTI-model: slim hulpmiddel voor jouw landingspagina’s
Wil je het aantal conversies verhogen, dan zul je op jouw landingspagina moeten inspelen op de behoeften van deze verschillende typen bezoekers. Om je te helpen met het vinden van de juiste optimalisaties in de customer journey, kun je gebruik maken van het MBTI-model (Myer Briggs Type Indicator). Dit model geeft aan welke passende informatie je kunt toevoegen voor ieder type bezoeker. Zo houd je rekening met de informatiebehoeften van alle typen bezoekers.
Het MBTI-model classificeert vier typen websitebezoekers op basis van gedragsvoorkeuren: de competitieve bezoeker, de methodische bezoeker, de spontane bezoeker en de humanistische bezoeker.
De competitieve bezoeker – snelle beslisser die zijn keuzes baseert op feiten.
“Wat is de bottom line?”
De competitieve bezoeker heeft de behoefte om snel informatie te vergaren en dat doen zij heel algemeen en vluchtig. Hierbij is het belangrijk dat je de belangrijkste feiten van je organisatie snel en overzichtelijk zichtbaar maakt.
De methodische bezoeker – baseert zijn keuzes op feiten, maar neemt hier de tijd voor.
“Hoe werkt jouw product/dienst?”
Net als de competitieve bezoeker is informatievoorziening ook essentieel voor de methodische bezoeker. Echter, gaat deze type bezoeker hier veel dieper op in door hier meer de tijd voor te nemen. Zij gaan actief op zoek naar specificaties en product-, dienst-, en organisatie-informatie om goed te overwegen of dit de juiste keuze is.
De spontane bezoeker – baseert zijn keuzes op emotie.
“Waarom zou ik op dit moment (nu) voor jou kiezen?”
De spontane bezoeker zal zijn oog sneller laten vallen op nieuwe gadgets en baseert zijn keuzes niet echt op feiten. Bovendien spelen kenmerken als gratis levering, gratis retourneren en bedenktijd een belangrijke rol in hun beslissing.
De humanistische bezoeker – baseert zijn keuzes op emoties en neemt hier de tijd voor.
“Wie heeft al gebruik gemaakt van jouw oplossing en hoe hebben zij dit ervaren?”
De humanistische bezoeker baseert zijn of haar keuze vooral op of de organisatie of een product waar zij mee in aanmerking komen en welke hen een goed en vertrouwelijk gevoel geeft. Zij willen graag weten wie achter het bedrijf zit en hoe anderen hen ervaren hebben.