Ga naar de inhoud

Deze 15 handige contenttools- en websites voor bedrijven mag je niet missen

Deze 15 handige contenttools- en websites voor bedrijven mag je niet missen

Content is king!

Een quote die je vast al eens gelezen hebt. Maar als content marketing specialist is het een quote waar ik het simpelweg mee eens ben. Ik raad het dan ook ieder bedrijf aan: ga aan de slag met het creëren van content! Denk aan een post op je social mediakanalen, een landingspagina op je website of een nieuwsbrief. 

Vanuit bedrijven krijg ik regelmatig de vraag welk programma handig is om afbeeldingen mee te bewerken. Of hoe je een video op een gemakkelijke manier in een ander formaat omzet. Daarom vertel ik je in dit blog over 15 handige contenttools- en websites die het creëren van content voor jou (een stuk) gemakkelijker maken!

Maar waarom is content dan precies king?

Daar schreef ik eerder twee blogs over, inclusief 7 tips om contentmarketing te integreren in jouw bedrijf. Nog niet gelezen? Doe dat dan zeker even.

7 tips om contentmarketing te integreren in jouw bedrijf of organisatie – Deel 1
7 tips om contentmarketing te integreren in jouw bedrijf of organisatie – Deel 2

Tools en websites die handig zijn bij het creëren van content

1. Freepik, 2. Shutterstock, 3. Unsplash en 4. Pexels

Voordat ik meer vertel over deze websites volgt alvast een dikke disclaimer: ik raad het af om enkel gebruik te maken van stockfoto’s. Ja, het is misschien makkelijker en ja, het is misschien sneller, maar laat je niet verleiden! Eigen content, zoals foto’s en video’s, zijn origineel, authenthiek en creatief. Maak daar dus overwegend gebruik van en vul dit af en toe aan met een stockfoto.

Op de websites van FreepikShutterstockUnsplash en Pexels vind je een heel scala aan stockfoto’s. Stockfoto’s zijn rechtenvrije foto’s die je (tegen betaling of gratis) kunt gebruiken.

Shutterstock is misschien wel de meest bekende website voor stockmateriaal. Naast foto’s bieden zij ook videomateriaal, muziek en sjablonen aan. Bij Shutterstock kost het geld om die materialen te downloaden.

Freepik biedt zowel gratis foto’s en vectoren aan, maar heeft ook een grote selectie aan betaald materiaal.

Unsplash en Pexels bieden allebei gratis stockfoto’s aan.

Pro-tip: let bij het gebruik van stockmateriaal altijd op of je dit mag gebruiken voor commerciële doeleinden. Soms mag je het materiaal alleen gebruiken voor redactionele doeleinden.

5. Canva

Met Canva ontwerp je logo’s, content voor social media, documenten, afdrukprojecten en meer. Op de website vind je talloze gratis sjablonen, foto’s en lettertypen. Hierdoor is het maken van (bijvoorbeeld) een toffe Instagram story een peulenschil. Canva biedt veel gratis functionaliteiten, maar ze hebben ook betaalde accounts. Die accounts zijn met name handig voor teams.

6. Pixlr en 7. Photopea

Soms is het nodig om een foto te bewerken, voordat je ‘m gebruikt voor een post op social media. Dan zit je goed met online photo editors Pixlr en Photopea. Beiden zijn gratis te gebruiken en beschikken over veel functies, zoals het aanpassen van kleuren en licht, het bijsnijden van de afbeelding en het verwijderen van een achtergrond. Een dure tool als Adobe Photoshop heb je dan (vaak) niet meer nodig.

8. Videoleap

Met de app Videoleap bewerk je snel en eenvoudig video’s vanaf je smartphone. Verander het formaat, kort de video in of voeg tekst toe. Behoorlijk wat functionaliteiten zijn gratis te gebruiken. Mijn tip is om daar eerst naar te kijken. Overstappen naar een Pro-account kan altijd nog. Videoleap is er voor Android en iOS.

9. ColorZilla en 10. Eye dropper

ColorZilla en Eye dropper zijn allebei extensies voor Google Chrome. Eigenlijk zijn het pipetjes om de kleuren op websites te bepalen. Na installatie klik je de extensie aan, ga je met je muis over een kleur waarvan de je kleurcode wilt weten en voila, je weet het direct. Handig wanneer je even snel de precieze kleuren van je huisstijl nodig hebt.

11. WhatFont

Nog zo’n handige extensie voor Google Chrome: WhatFont. De naam zegt het hier eigenlijk al: met deze extensie zie je direct welk lettertype er op een website gebruikt wordt.

12. Emojipedia

I like emoji’s and I cannot lie. 🎶  🤭

Emoji’s kunnen je tekst versterken, door een bepaald gevoel op te roepen bij lezers. Maar het gebruik van emoji’s moet ook passen bij je doelgroep en het soort content. Een emoji in een whitepaper? Hmm, misschien niet. Een emoji in de tekst bij een social mediabericht? Ja, leuk! Emoji’s vind en kopieer je snel en eenvoudig via de website emojipedia.org.

Pro-tip: gebruik emoji’s met mate, anders leidt het te veel af van je tekst. Ook kan het door lezers als storend worden ervaren.

😀 😃 😄 😁 😆 😅 😂 🤣 🥲 ☺️ 😊 😇 🙂 🙃 😉 😌 😍 🥰 😘 😗 😙 😚 😋 😛 😝 😜 🤪 🤨 🧐 🤓 😎 🥸 🤩 🥳 😏 😒 😞 😔 😟 😕 🙁 ☹️ 😣 😖 😫 😩 🥺 😢 😭 😤 😠 😡 🤬 🤯 😳 🥵 🥶 😱 😨 😰 😥 😓 🤗 🤔 🤭 🤫 🤥 😶 😐 😑 😬 🙄 😯 😦 😧 😮 😲 🥱 😴 🤤 😪 😵 🤐 🥴 🤢 🤮 🤧 😷 🤒 🤕 🤑 🤠 😈 👿 👹 👺 🤡 💩 👻 💀 ☠️ 👽 👾 🤖 🎃 😺 😸 😹 😻 😼 😽 🙀 😿 😾

 

Tools en websites die handig zijn bij het (in)plannen van content

13. Trello en 14. Asana

Hoe houd je het overzicht over alle toffe content ideeën die je hebt? En hoe ga je gestructureerd aan de slag met content? Een contentkalender helpt (dwingt) je om van te voren na te denken over content die je gaat plaatsen.

Zo’n kalender maak je bijvoorbeeld met Trello of Asana. Beiden zijn projectbeheertools. Door een ‘bord’ te creëren met meerdere kolommen, krijg je een heldere visuele voortgang van jouw project: in dit geval contentcreatie.

Kolommen kunnen bijvoorbeeld zijn:

  • Ideas.
  • To do.
  • In progress.
  • Done.
Trello

Werk jij liever met meer of andere kolommen? Geen probleem, je kunt het bord geheel naar eigen wens inrichten.

Het grootste verschil tussen Trello en Asana zijn het aantal functionaliteiten. Daar heeft Asana er meer van. Dat hoeft niet per se een voordeel te zijn. Het ligt er natuurlijk aan welke van deze functionaliteiten je gebruikt.

Mijn advies is om de gratis versie van Trello eens te proberen. Daar kun je, zeker wanneer je begint met je contentplanning, zeker mee vooruit.

15. Hootsuite

Hoe handig zou het zijn wanneer je social mediaberichten van te voren in kunt plannen? Goed nieuws: dat kan! Er zijn verschillende tools waarmee dit mogelijk is. Wij gebruiken Hootsuite. Een rechttoe rechtaan tool. Wanneer mijn collega Kim en ik tegelijkertijd een vrije dag of vakantie hebben, gaat onze contentplanning gewoon door.

 

Bedrijven klaar, content creëren maar!

Hopelijk heb ik je met dit blog kunnen enthousiasmeren om lekker aan de slag te gaan met het maken van content. Bovenstaande tools maken je het in ieder geval weer een stuk gemakkelijker.

Kom je er toch niet helemaal uit? Stuur mij gerust even een mailtje op [email protected]. Dan kijk ik met je mee.

Veel succes!

 

Dit blog is geschreven door
Kicky Kuster-Tuit
Kicky Kuster-Tuit