Ga naar de inhoud

Het groeiverhaal van By MM Store

+357% meer omzet behaald dankzij slimme Google Ads-strategieën

 

Online marketeer Arthur aan het werk op het Booosters kantoor

Situatie

By MM Store is gespecialiseerd in themakamers voor kinderen: van baby’s tot tieners. In de webshop vind je complete kinderkamers. Google Ads is voor By MM Store een belangrijke bron voor het binnenhalen van orders en daarmee omzet.

Doel

Het op een ‘gezonde’ manier laten groeien van de omzet vanuit Google Ads en SEO en het binnenhalen van meer organische websitebezoekers.

Bereikt resultaat

Door gebruik te maken van slimme optimalisatie-strategieën binnen Google Ads, hebben we de ROAS verhoogd van krap 1.000 naar ruim 2.200 (2018 versus 2022) en +357% meer omzet behaald (2018 versus 2022). Dankzij doelgerichte SEO-aanpassingen is ook de omzet vanuit dit kanaal gestegen: +164% (2017 versus 2022). Ook de organische websitebezoekers zijn met +198% gestegen (2017 versus 2022). Een gezondere online groei!

Beginnen bij het begin: het Google Ads-account herstructureren o.b.v. kennis en data

Om alle omzetkansen te analyseren, zijn we gestart met een uitgebreid zoekwoordonderzoek. Het assortiment en de huidige navigatiestructuur vormden hiervoor de basis. Het zoekwoordonderzoek gebruikten we als rode draad voor het bepalen van de nieuwe structuur voor de Google Ads-campagnes. Zo keken we naar de categorieën en bijbehorende zoekvolumes. Samen met By MM Store keken we naar de meest belangrijke en de minder belangrijke categorieën. Daar koppelden we vervolgens de zoekvolumes aan. Zo creëerden we een nieuwe structuur op basis van kennis vanuit By MM Store, onze kennis én de gegenereerde data.

De afkorting ROAS staat voor Return On Ad Spend. Met behulp van de ROAS-formule bepalen we de effectiviteit van een campagne, advertentiegroep of zoekwoord. Wanneer je bijvoorbeeld € 10,- per dag uitgeeft aan advertentiekosten in een Google Ads-campagne en daar een omzet van € 25,- uit voortkomt, is de ROAS 250% (€ 25,- / € 10,- * 100% = 250%). Dit maakt ROAS een interessante KPI (Key Performance Indicator) om op te sturen.

 

Google Shopping-campagnes om meer potentiële klanten te bereiken

Naast het opzetten van een hergestructureerde Google Ads searchcampagne, hebben we ook geheel nieuwe Google Shopping-campagnes opgezet. Hiervoor hebben we een datafeed (een bestand met alle gegevens over de producten uit de webshop van By MM Store) gebruikt.

Net als bij de Google Ads searchcampagne, is er  onderscheid gemaakt in de verschillende categorieën van de webshop. Op deze manier konden we de Google Shopping-campagnes zo relevant mogelijk inrichten.

Smart bidding en doel ROAS als slimme strategieën voor de Google Ads-campagnes

Om te blijven doorontwikkelen zijn we gestart met het toepassen van de smart bidding-strategie op de Google Ads Shopping- en searchcampagnes. Hiervoor zetten we drie campagnes op: twee algemene campagnes en één campagne met daarin enkel producten die zorgden voor een hoge ROAS.

Wanneer producten uit de algemene campagnes een ROAS bereikten van 750% of hoger, werden deze automatisch naar de hoge ROAS-campagne verplaatst. Deze campagne kreeg een hoger dagbudget. Zo hadden we meer grip op producten met een hogere ROAS en wisten we de omzet te maximaliseren.

Het resultaat van de Google Ads-inspanningen

  • ROAS van krap 1.000 naar 2.200 (2018 versus 2022).
  • +357% méér omzet bij slechts 31% meer kosten (2018 versus 2022).

SEO-optimalisatie voor gezonde organische groei

By MM Store wilde tevens op organisch vlak verder groeien, in de vorm van meer websitebezoekers en meer omzet vanuit SEO. Uit onze SEO-analyse bleek dat op de belangrijke zoekwoorden, voornamelijk productpagina’s populair waren. Deze productpagina’s verdwenen weer als het product uit het assortiment werd gehaald. Zonde! Er was geen stabiele basis waar we op konden bouwen. Daarom zijn we zijn gestart met het verbeteren van de categoriepagina’s.

Op basis van de zoekvolumes en belangrijke type kinderbedden, hebben we nieuwe categoriepagina’s aangemaakt en de daarbij horende producten toegevoegd. Ook hebben we:

  • H1 toegevoegd of gewijzigd.
  • Title tag aangepast.
  • Meta description toegevoegd.
  • Alt-tags aan afbeeldingen toegevoegd.
  • Interne gebroken links aangepast.
  • 404-pagina’s geredirect.

Deze aanpassingen en toevoegingen hebben geresulteerd in een stijging van het aantal organische bezoekers én meer omzet.

Het resultaat van de SEO-inspanningen

  • +164% meer omzet (2017 versus 2022).
  • +154% meer transacties (2017 versus 2022).
  • +198% meer bezoekers (2017 versus 2022).
Content marketeer Kim bezig met contentcreatie

Samen werken aan verdere online groei

We zijn enorm trots op de doelstellingen die we samen met en voor By MM Store gerealiseerd hebben. Toch blijven we stappen vooruit zetten. Vooral op het gebied van SEO zijn veel kansen. Denk hierbij aan het schrijven van unieke content voor op de categoriepagina’s, het verbeteren van de interne linkstructuur en het toepassen van structured data. Zo voorzien we alle categoriepagina’s van de webshop van SEO-geoptimaliseerde teksten.

Wil jij ook online groeien met jouw bedrijf? Wij denken met je mee.

Ja, laten we aan de slag gaan

Deze Booosters werkten mee aan dit groeiverhaal