Het groeiverhaal van EVA Bezoekersregistratie
+352% meer conversies behaald dankzij de effectieve inzet van bedrijfsherkenningssoftware
Situatie
EVA Bezoekersregistratie biedt software aan waarmee bedrijven het aanmeldproces van hun bezoekers kunnen versnellen. Daarnaast optimaliseert en managet de software verschillende bezoekersstromen van bedrijven. EVA Bezoekersregistratie zet hoofdzakelijk Google Ads in voor de werving van nieuwe klanten. Alleen doen ze dat niet op de traditionele manier. Hoezo niet? Dat lees je verderop in dit groeiverhaal.
Doel
Het is vaak zo dat business-to-business-bedrijven offerte-aanvragen of ingevulde contactformulieren willen genereren via Google Ads. Bij EVA Bezoekersregistratie is dat natuurlijk welkom, maar zij hebben een ander hoofddoel. Zij willen zoveel mogelijk bedrijven herkennen die op de website komen met behulp van een bedrijfherkenningstool: Salesfeed.
Bereikt resultaat
In de eerste maand hadden we op de website 4.535 bezoekers. Daarvan zijn 201 bedrijven herkend in Salesfeed. We zijn nu ruim 2,5 jaar verder (november 2022) en inmiddels worden van de 3.975 websitebezoekers 707 bedrijven herkend. Een absolute stijging van 352%. Zoals je hierboven al las, draait het niet om zoveel mogelijk bezoekers, maar om de kwaliteit van de bezoekers. Het conversiepercentage is zelfs gestegen van 4,43% naar 17,79%.
Wat hebben we gedaan?
In maart 2020 hebben we in Google Analytics een doel ingesteld. Dat doel is: Bedrijf herkend in Salesfeed. Op de website is Salesfeed geïmplementeerd: dit is een tool voor bedrijfsherkenning. We hebben het zo ingericht dat zodra Salesfeed een bezoeker op de website van EVA Bezoekersregistratie herkent als bedrijf, er een signaal naar Google Analytics wordt gestuurd. Dat signaal triggert het doel “Bedrijf herkend in Salesfeed”.
Normaal gesproken zijn Salesfeed en Google Analytics opzichzelfstaande tools. Ze communiceren niet met elkaar. De gegevens die Salesfeed verzamelt, blijven bij Salesfeed en de gegevens die Google Analytics verzamelt, blijven bij Google. Wij vonden dat beide tools data met elkaar moesten gaan uitwisselen.
De verbindende factor
Google Tag Manager is hierbij de verbindende factor. We hebben in Salesfeed een aantal signalen ingesteld die kunnen worden opgepikt door Google Tag Manager. Zoals wanneer een bedrijf is herkend door Salesfeed en tot welke branche een bedrijf behoort. Die signalen worden via Google Tag Manager doorgestuurd naar Google Analytics, aangezien in Google Tag Manager ook Google Analytics is toegevoegd. Zo creëerden we wél een connectie tussen Salesfeed en Google Analytics.
Met deze opdracht kan Google Ads aan de slag
Van vrijwel alles dat Google Analytics aan gegevens ontvangt, kan een doel (conversie) worden gemaakt. Hier is dat het doel “Bedrijf herkend in Salesfeed”. Doordat wij Google Analytics gekoppeld hebben aan Google Ads kunnen we het doel van Google Analytics gebruiken voor optimalisaties in Google Ads. We geven Google Ads letterlijk de opdracht: probeer zoveel mogelijk bedrijven te herkennen voor het gestelde budget.
Google Ads Search campagnes
De Google Ads Search campagnes richten zich op verschillende fases van het See, Think, Do, Care-model. Zo richten we ons op mensen die zich in de Do-fase bevinden. Dat zijn mensen die in Google zoeken op woorden als “bezoekersregistratie” en “digitale receptie” en op zoek zijn naar een partij om deze diensten af te nemen. Daarnaast hebben we enkele campagnes opgezet met een focus op mensen die nog niet weten dat EVA Bezoekersregistratie de oplossing is voor hun probleem. (See-fase)
We hebben bijvoorbeeld een campagne lopen die zich richt op mensen die informatie zoeken over RI&E. Op het moment van zoeken weten deze mensen nog niet dat de software van EVA Bezoekersregistratie bijdraagt aan het behalen van de RI&E. Een flink aantal mensen die hier op zoeken, komt via de campagne op de website van EVA Bezoekersregistratie terecht. Die mensen (bedrijven) worden vervolgens herkend via Salesfeed. EVA Bezoekersregistratie benadert deze potentiële klanten. Deze potentiële klanten hoeven dus niet per se zelf contact op te nemen via een offerte- of contactformulier, te mailen of te bellen.
Samen met EVA Bezoekersregistratie zijn we continu op zoek naar meer van deze kansen, omdat uit de data blijkt dat dit soort campagnes voor EVA Bezoekersregistratie minstens net zo effectief zijn als campagnes waarbij we ons richten op de Do-fase.
Google Ads Display campagnes
Naast Google Ads Search campagnes hebben we ook Google Ads Display campagnes voor EVA Bezoekersregistratie. Met de Display campagnes richten we ons op de verschillende branches waarin EVA Bezoekersregistratie actief is. Daarvoor gebruiken we zogenaamde vergelijkbare segmenten/doelgroepen, die zijn samengesteld op basis van het Google Analytics doel “Bedrijf herkend in Salesfeed” en de branchecode die vanuit Salesfeed via Google Tag Manager naar Google Analytics wordt gecommuniceerd.
Wat brengt de toekomst?
We zijn trots op de resultaten die we tot nu toe met EVA Bezoekersregistratie behaald hebben!
- +352% meer conversies (2020 versus 2022)
- + 13,36% conversiepercentage (2020 versus 2022)
Zoals eerder geschreven, blijven we samen speuren naar kansen. Denk aan nieuwe, relevante campagnes zoals de RI&E campagne. Niet alleen via Google Ads, maar ook via LinkedIn. Bovendien zullen we ons ook meer internationaal gaan oriënteren.
Het doel “Bedrijf herkend in Salesfeed” blijven we verder optimaliseren, omdat we de kwaliteit van websitebezoekers nog verder willen verhogen. Concreet betekent dit dat het doel straks wordt: “Bedrijf herkend in Salesfeed, in combinatie met drie of meer paginaweergeven”. We willen nog meer inzetten op tools als Salesfeed, Google en Qooqie call tracking.
Wil jij ook online groeien met jouw bedrijf? Wij denken met je mee.