Het groeiverhaal van WDODelta
20 vacatures ingevuld door de kracht van Social Ads Campagnes
Uitdaging
Waterschap Drents Overijsselse Delta (WDODelta) ondervond al geruime tijd hinder van de krapte op de arbeidsmarkt. Het lukte hen niet zelfstandig de juiste personen te vinden voor de openstaande functies binnen de waterwereld van WDODelta. Ons is gevraagd Social Ads campagnes in te richten, die de vacatures onder de aandacht brengen bij de juiste personen, om zo kwalitatief goede sollicitanten te bereiken. Concept en content werden verzorgd door Bestwerk.
Doel
Het gezamenlijk doel was ervoor te zorgen dat openstaande vacatures werden ingevuld. Hiervoor wilden we laten zien hoe uitdagend en relevant de werkzaamheden en verantwoordelijkheden van WDODelta zijn.
Resultaat
20 nieuwe medewerkers aangenomen met behulp van de Social Ads campagnes op Facebook, Instagram en LinkedIn.
Hoe het begon
In aanloop naar de campagnes hebben we een plan opgesteld met behulp van het See-Think-Do-Care model. In samenwerking met Bestwerk, het creatieve brein achter de visuals, copy en website, hebben we de campagnes gefaseerd opgezet, geoptimaliseerd en bijgestuurd met als doel het werven van de juiste kandidaten.
Belangrijk speerpunt was de potentiële kandidaat bewust maken van wat werken bij WDODelta nou zo bijzonder/anders maakt dan het werken bij soortgelijke organisaties. Samen met Bestwerk, WDODelta en haar medewerkers is besloten om een unieke eigen ‘werken bij’ website te realiseren, daarkomtmeerbijkijken.nl.
Met creatieve visuals, interviews met medewerkers en antwoord op veelgestelde vragen hebben we deze bewustwording weten te creëren.
Hoe het ging
In aanloop naar en tijdens de campagnes voor de vacatures, hebben Kicky (Booosters) en Sam (Bestwerk) medewerkers van WDODelta geïnterviewd. Wat maakt werken bij WDODelta uitdagend? Waarom heb je het hier zo naar je zin? Daarbij schuwden we het niet om bepaalde vooroordelen over ambtelijke functies hardop te benoemen, om deze vervolgens te ontkrachten. Wat vind jij, klinkt WDODelta als een stoffige organisatie?? Lees hieronder alle interviews.
Interview afdelingshoofd Interview engineer
Interview technisch manager Interview waterschapspecialist
Na het achterhalen van deze ‘why’ hebben wij deze uitingen gebruikt om tijdens de verschillende fasen van het See-Think-Do-Care model, de juiste snaar te raken bij potentiële kandidaten. En dat is gelukt!
Wat heeft dat WDODelta opgeleverd?
- Meer dan 5.000.000 weergaven van campagnes op Facebook, Instagram en LinkedIn;
- Ruim 600.000 bereikte personen;
- Ruim 75 directe sollicitaties/reacties op verschillende vacatures binnen de waterketen;
- Wel 20(!) ingevulde vacatures!
Wij zijn erg trots op het resultaat, maar waar we het meest trots op zijn is de manier van samenwerken tussen de verschillende partijen!
- Het creatieve brein van Bestwerk dat overuren heeft gedraaid om de meest ludieke visuals te maken;
- De interne bereidheid van medewerkers van WDODelta om te helpen bij het vinden van hun nieuwe collega;
- Het laagdrempelige contact tussen ons en de betrokkenen binnen WDODelta. Dat heeft deze campagne tot een succes gemaakt!
De volgende stap in de samenwerking
Wij zetten onze samenwerking voort met campagnes die gericht zijn op vacatures, maar we gaan ook bezig met de vraag hoe we de employer branding van WDODelta nóg meer kunnen verbeteren!