Waarom Social Media Marketing inzetten?
Social Media is tegenwoordig niet meer weg te denken uit de online marketing mix. Social Media Marketing wordt vooral ingezet om een fanbase (je ambassadeurs!) op te bouwen, je bestaande klanten geïnformeerd te houden en ook om nieuwe klanten te werven. Daarnaast wordt bijvoorbeeld Twitter veel gebruikt voor webcare, LinkedIn voor het werven van personeel door het plaatsen van vacatures en Facebook is veel breder in te zetten. Waar het bij alle Social Media kanalen om gaat is bestaande klanten betrokken en loyaal te maken of te houden. Creëer meer betrokkenheid door te adverteren in de meest gebruikte Social Media platformen: Facebook & Instagram, Twitter en LinkedIn.
Social Advertising
Met Social Media Advertising kun je heel gericht adverteren (targeting instellen). Het is namelijk mogelijk om specifieke kenmerken te selecteren om op deze manier een bepaalde doelgroep te targeten. Denk hierbij aan leeftijd, geslacht, locatie en andere demografische gegevens en interesses die de gebruiker heeft opgegeven. Daarnaast kun je verschillende advertentiedoelen instellen en kan bijvoorbeeld een Facebook advertentie op verschillende manieren opgemaakt en gepromoot worden. LinkedIn Ads geven bedrijven de mogelijkheid om zeer gericht doelgroepen te targeten op bijvoorbeeld beroepsgroepen, functies of locaties. Ideaal voor het werven van personeel met relevante vacatures. Alle Social Media netwerken hebben hun eigen voor- en nadelen, het succes van de inzet van de verschillende kanalen verschilt daarnaast per branche. Zo is een B2B-campagne via Facebook lastiger renderend te krijgen dan bijvoorbeeld via LinkedIn.