Er zijn verschillende manieren om als (potentiële) klant in contact te komen met een bedrijf. We zijn allemaal bekend met de traditionele communicatiekanalen zoals telefoon, e-mail of het invullen van een contactformulier. Maar tegenwoordig zie je steeds vaker dat veel websites een Livechat op hun site hebben geplaatst waarmee je direct in contact kan komen met een medewerker.
Live chat is een servicekanaal waar veel klanten behoefte aan hebben. Naast de huidige communicatiekanalen is het een aanvulling op je klantenservice waarmee je direct in contact komt met jouw (potentiële) klant. In dit blog zetten we de voordelen van het inzetten van Livechat voor je op een rij.
Real-time contact met een van de medewerkers
Gemak, iets wat tegenwoordig steeds belangrijker wordt. Mensen willen niet meer wachten, hebben meer dingen te doen dan lang aan de telefoon zitten of één dag wachten voordat ze reactie ontvangen op een e-mail bericht. Met live chat biedt je de klant een directe vorm van communicatie aan. Door direct één-op-één via een chat met de klant te communiceren kun je hem te woord staan en antwoord geven op zijn vraag zonder dat hij moet wachten. Je reageert adequaat op zijn vraag en vult daarmee de behoefte op dat moment in.
Drempel om contact op te nemen verlaagd
Er zijn verschillende manieren waarop een klant in contact kan komen met een bedrijf. Regelmatig ervaart een klant diverse drempels hierbij zoals het invullen van teveel gegevens of het doorlopen van een heel menu voordat hij de juiste medewerker of afdeling aan de telefoon heeft. Inclusief doorverbinden, telkens opnieuw toelichting geven en het wachten… Het succes maar ook de kracht van live chat is dat het de responsetijd ook flink verlaagd. Met live chat kan een klant niet alleen anoniem blijven ook wordt hij snel geholpen.
Efficiënt
Doordat de drempel om contact op te nemen verlaagd is, kun je als bedrijf bijna direct de klant te woord staan. Dit zorgt ervoor dat je een klant sneller van het juiste advies kan voorzien. Hierdoor neemt de klanttevredenheid toe, en wordt de kans dat een doel behaald wordt (bestelling plaatsen) veel groter. Wanneer een klant tevreden is en direct geholpen wordt zal hij in de toekomst ook eerder geneigd zijn terug te keren en hierdoor zal het aantal behaalde doelen ook stijgen.
Ontwikkel een klantrelatie
Wanneer je een langdurige klantrelatie wil opbouwen is het belangrijk om te investeren in klantenservice waarmee je klantenbinding stimuleert. Terugkerende klanten geven namelijk méér uit en wanneer ze tevreden zijn schromen ze het niet om hun ervaring met familie, vrienden of kennissen te delen. Door live chat in te zetten kun je inspelen op het creëren van waardevolle lange termijn klantrelaties, omdat je als bedrijf de klant centraal stelt. Wanneer een klant een negatieve ervaring met jouw organisatie beleefd kun je hier adequaat op reageren en vervolgens de feedback meenemen om je producten en dienstverlening te verbeteren.