Ga naar de inhoud

Het groeiverhaal van COG

Van online campagnes naar dataverzameling en advies in de gehele student journey

Uitdaging

COG (Christelijke Onderwijs Groep) wilde meer online bekendheid voor de aangesloten scholen. Om wegwijs te worden in de wereld van online marketing en om online campagnes op te zetten, kwam Booosters in beeld. Tevens speelde dataverzameling een belangrijke rol; hiermee wil COG haar keuzes onderbouwen en intern draagvlak creëren.

Doel

Het inzichtelijk maken van de student journey en daar vervolgens opsturen via relevante campagnes om op langere termijn de jaarlijkse aanmeldingen voor de mbo opleidingen en vo-scholen te laten groeien. Eén doelstelling was het verhogen van de aanmeldingen voor de open dagen.

Resultaat

Draagvlak creëren binnen de gehele organisatie speelde een belangrijke rol in de samenwerking. Daarom was er een duidelijke focus op dataverzameling en advies.  Deze data is niet alleen belangrijk voor de online campagnes, maar wordt nu ook gebruikt om de communicatie en werving voor de scholen naar een hoger niveau te tillen.

Van Offline naar Online kennis

Bij COG (Christelijke Onderwijs Groep Vallei & Gelderland-Midden) zijn zeven scholen aangesloten: Leerpark Arnhem, Thomas a Kempis College, Titus Brandsma College, Het Perron, Astrum College, Dulon College en Technova College. Elke school heeft haar eigen karakter. De scholen zijn gevestigd in Ede, Veenendaal, Arnhem en Velp en bieden verschillende soorten onderwijs: voortgezet onderwijs (van praktijkonderwijs tot gymnasium+), volwassenenonderwijs, middelbaar beroepsonderwijs en opleidingstrajecten. De scholen worden ondersteund door Bedrijfs Ondersteuning waaronder Team Marketing & Communicatie valt.

De mogelijkheden op het gebied van online marketing zijn eindeloos. Samen hebben we de mogelijkheden van online marketing verkend, ook door te testen.

“Wat begon met de vraag om online campagnes te starten voor open dagen, groeide tot een samenwerking waarbij we alle online marketing werkzaamheden oppakken “, vertelt Jan, Online Marketing Adviseur bij Booosters.

Van campagnecreatie….. 

Campagnecreatie was de eerste aanleiding voor COG om een samenwerking met ons aan te gaan. Campagnes voor open dagen die lopen via Facebook, Instagram en Google Ads. We hebben deze campagnes opgezet voor de open dagen van de scholen.

Later kwam hier Snapchat bij als Pilot. We kregen de ruimte om te testen of Snapchat een geschikt platform was om potentiële studenten aan te spreken. Deze pilot gaf het bewijs dat COG ons de ruimte geeft om te adviseren en daarop vertrouwt. “Door de belofte waar te maken creëren we een goede vertrouwensband en is er ruimte om te blijven testen”, vertelt Jan.

Terwijl de campagnes actief waren en positieve resultaten opleverden, kwam de volgende uitdaging aan het licht: hoe maken we alle data inzichtelijk voor COG? We adviseerden een Google BigQuery data lake en een op maat gemaakt Looker Studio dashboard.

….. naar sparringpartner

Het grootste gedeelte van onze werkzaamheden voor COG bestaan nog steeds uit campagnes. We begonnen met campagnes voor het booosten van de open dagen en inmiddels bedienen we een groot gedeelte van de student journey en creëren we funnelcampagnes.

Wat in het begin vooral losse online campagnes waren, groeide uit tot advies in online strategieën. Vandaag de dag kunnen we alles doormeten: van de eerste klik tot een concrete eerste aanmelding bij een school. We kunnen zélfs het aantal aanmeldingen zien.

Wat begon met de vraag om online campagnes te promoten voor open dagen, groeide tot een samenwerking om alle online marketing werkzaamheden op te pakken.
Jan Keurhorst
Online Marketing Adviseur bij Booosters

Dataverzameling zorgt voor draagvlak

Alle dataverzameling wordt overzichtelijk weergegeven in het dashboard. Met concrete resultaten die goed onderbouwd zijn, hebben meer collega’s van andere afdelingen aandacht voor online marketing. Nu voor iedereen inzichtelijk is welke online marketing activiteiten COG uitvoert en wat het effect daarvan is, is er steeds meer vertrouwen binnen de organisatie en worden de keuzes gemaakt gebaseerd op feiten.

Wijze tekst op Booosters tegeltje

Stappen in de juiste richting

Nu alle metingen goed ingesteld zijn en er een goede basis staat voor het eerste gedeelte van de scholen, passen we dezelfde werkwijze toe bij de andere scholen.

Tevens gaan we op basis van gewenst gedrag en terugkerende patronen – die we zien bij leerlingen die zich al hebben aangemeld – campagnes inrichten. In deze campagnes targeten we een vergelijkbare jonge doelgroep met gerichte advertenties, op het juiste moment en in de juiste fase van de journey.

Creëer meer draagvlak in online marketing binnen jouw organisatie

Deze Booosters werkten mee aan dit groeiverhaal