Ga naar de inhoud

Het groeiverhaal van Wassink Installaties

12 technische vacatures vervuld in minder dan een jaar tijd

Uitdaging

Het lukte installatiebedrijf Wassink Installatie maar niet om nieuwe technische collega’s te vinden. Inmiddels stonden er vier verschillende onvervulde vacatures open. De medewerkers van P&O bij Wassink Installaties plaatsten de vacatures op hun eigen website en op vacaturewebsite Indeed, maar ondanks alle inspanningen kwamen er geen sollicitaties binnen. Het installatiebedrijf in Doetinchem en Winterswijk kreeg wél nieuwe aanvragen binnen, maar kon géén medewerkers vinden om die klussen ook daadwerkelijk uit te voeren.

Doel

Ons doel was om de vier technische vacatures via de slimme inzet van online marketing zo snel mogelijk ingevuld te krijgen.

Resultaat

Er zijn maar liefst twaalf medewerkers aangenomen voor de vier vacatures. Ja, dat zijn meer medewerkers dan vacatures, maar Wassink Installaties was er maar wat blij mee. Ze wisten immers hoe moeilijk het was om geschikte technische medewerkers te vinden én er konden meer opdrachten aangenomen worden. De nieuwe collega’s zijn aantoonbaar via de online marketingcampagnes bij Wassink Installaties terechtgekomen.

Dé kans om het anders te doen

Waar Wassink Installatie nu een totaalinstallateur is, was het vanaf 1913 nog een smederij. Pas rond de jaren ‘30 brengt de tweede generatie Wassink een centrale verwarming op de markt en in de jaren daarna neemt het productassortiment toe, evenals de cv-monteurs en de elektriciens die bij Wassink komen werken. Inmiddels is het bedrijf een begrip in de Achterhoek.

Technische installaties, zowel voor de zakelijke als de particuliere markt, zijn het specialisme van Wassink Installatie, waar online marketing ons specialisme is. Calvin, Managing Partner bij Booosters, over zijn eerste indruk van de vacatures bij Wassink Installatie: “Er stonden vier vacatures open voor vier verschillende functies, maar de inhoud was exact hetzelfde. Bovendien was nog niet duidelijk op welke manier het werken bij Wassink Installatie anders (lees: leuker) is ten opzichte van concurrenten. Ik zag daarom een grote kans voor hen.”

Jobmarketing nieuwe stijl

We gingen aan de slag met de inzet van het See, Think, Do, Care-model van Google. We gebruikten dit model al bij de online marketingcampagnes die we voor onze klanten opzetten, maar nog niet eerder gebruikten we het voor jobmarketing. Het viel ons al langer op dat traditionele arbeidsmarktcommunicatie zich alleen richt op mensen in de Do-fase: mensen die actief op zoek zijn naar vacatures, bijvoorbeeld op vacaturewebsites. Dat betekent dat iedereen in hetzelfde (kleine) vijvertje vist en niemand zich nog richtte op de fases die hieraan voorafgaan: de See- en Think-fase. 

Online marketeer Bernie wijst iets aan op het see-think-do-care-model van Google

In de See-fase bevinden zich potentiële kandidaten die nog niet actief op zoek zijn naar een nieuwe baan, maar wel openstaan voor kansen. In de Think-fase denken potentiële kandidaten na over wat zij precies willen.

Uniek in de installatiebranche

De nood bij Wassink Installatie was hoog en wij wilden bewijzen dat deze aanpak ook werkt voor het vinden van nieuwe collega’s. We focusten ons daarom op de See- en Think-fase en gingen in gesprek met (medewerkers van) Wassink Installatie om relevante input op te halen. We stelden hen onder andere de vragen: 

  • Wat maakt het werken bij Wassink Installatie leuker dan bij andere installatiebedrijven in de regio? Kunnen jullie daar concrete voorbeelden van geven?
  • Waarin onderscheidt Wassink Installatie zich ten opzichte van andere installatiebedrijven in de regio? Kunnen jullie daar concrete voorbeelden van geven?

 

Hieruit kwam naar voren dat er bij Wassink Installatie in overleg heel veel mogelijk is, wat in de installatiebranche zeker nog niet normaal is. Iets later beginnen bijvoorbeeld, omdat je de kinderen graag eerst naar school brengt. Of vier dagen werken, zodat er ruimte is voor een papa-dag of gewoon om extra vrije tijd te hebben.

Deze waardevolle informatie gebruikten we om de vacaturepagina mee te optimaliseren: we scherpten onder andere de teksten aan en voegden foto’s toe van mogelijke toekomstige collega’s. Ook creëerden we content voor de campagnes, passend bij de betreffende fase. Op deze manier lieten we potentiële kandidaten kennismaken met de sfeer en cultuur die binnen Wassink Installatie heerst. 

Een van onze nieuwe collega’s kwam via Facebook in aanraking met Wassink Installatie. De sfeer en cultuur spraken hem aan en hij besloot te reageren. Daarvoor kende hij Wassink Installatie nog niet.

Geen reacties, wel data 

De online marketingcampagnes gingen van start. De eerste 6 à 8 maanden kwamen er geen concrete reacties binnen, maar we verzamelden met de campagnes veel data en kregen zo meer inzicht in het gedrag van potentiële kandidaten. Door op basis van deze data verschillende segmenten samen te stellen binnen de doelgroep, waren we in staat om effectieve optimalisaties binnen de campagnes en op de vacaturepagina’s door te voeren, specifiek gericht op het betreffende segment. De campagnes en content waren hierdoor ultra relevant. 

Content marketeer Kim is bezig met het creëren van content

Geen vacatures meer over, wel reacties

Daarna volgde het succes. Na nog 4 à 5 maanden kwamen er interessante reacties binnen. Er werden maar liefst twaalf nieuwe collega’s aangenomen. Daarmee werd voor Wassink Installatie het gestelde doel zeer succesvol behaald. 

“De campagnes mogen voor nu on hold, want alle vacatures zijn meer dan vervuld!”

Door wederzijdse vastberadenheid, goed advies en de vele gezamenlijke sparringsmomenten, was ook Wassink Installatie overtuigd van onze werkwijze. We hebben hen hierna nog vaker geholpen met het invullen van nieuwe vacatures.

Het maakt Calvin trots dat “we de kans hebben gekregen om te bewijzen dat deze unieke aanpak werkt. Niet voor niets ontstond kort na dit groeiverhaal voor Wassink Installatie ons label Booosters for Jobs”.

Wil jij, in deze krappe arbeidsmarkt, ook nieuwe collega’s vinden voor jouw bedrijf? We vertellen je er graag meer over!

Ja, laten we aan de slag gaan →

Deze Booosters werkten mee aan dit groeiverhaal