Alles uit je Google Ads campagnes halen
Je Google Ads campagnes worden elke maand verder geoptimaliseerd met maar 1 doel, zo veel mogelijk verkopen/leads genereren. Maar toch heb je het gevoel dat er meer uit het adverteren gehaald zou kunnen worden. Dan heb ik goed nieuws voor je, dat is zeer waarschijnlijk ook zo.
Wat ik vaak merk wanneer ik een bestaand Google Ads account overneem is dat de gebruikers van de zoekmachine door middel van de advertentietekst heel erg gestuurd worden op het doen van een aankoop. Terwijl er ook een grote groep bereikt wordt die nog helemaal niet bereid zijn tot het doen van een aankoop. Hiervoor heeft Google een model ingericht om de juiste boodschap, op het juiste moment, bij de juiste persoon, op het juiste kanaal af te leveren, namelijk het See Think Do Care-model.
Het See-Think-Do-Care Model
Om het See Think Do Care-model te verduidelijken neem ik je mee in de klantreis om een tuinhuisje te kopen. Voor je een tuinhuisje koopt doorloop je doorgaans alle fasen van het model indien je dit model goed toepast.

Stel, je hebt 2 jaar geleden een huis gekocht en bent inmiddels binnenshuis helemaal klaar met het verbouwen. Het is februari en tijd om onderzoek te doen naar hoe jij je tuin gaat aanpakken. Je hebt voldoende plek in je tuin en zoekt een tuinhuisje met afdak waar jij en je gezin heerlijk kunnen ontspannen in de zomer.
Je start de laptop, gaat naar de zoekmachine van Google en je gebruikt zoektermen als tuinhuisje en tuinhuisje met afdak. Het eerste wat op je afkomt zijn advertentieteksten met de volgende tekst:

Je wordt dus direct geconfronteerd met advertenties gericht op het kopen van tuinhuisjes. Ben jij nu al geïnteresseerd om een tuinhuisje te kopen? Misschien ben je nog aan het twijfelen tussen een plat dak of een puntdak(zadeldak) en wil je geïnformeerd worden over alle mogelijkheden.
In deze fase ben je al verkeerd benaderd op 2 belangrijke momenten van het See Think Do Care-model, namelijk:

De boodschap van de advertentie, namelijk het kopen van een tuinhuisje, sluit niet aan bij de fase waarin jij je bevindt. Jij bevindt je namelijk in de ‘Think-fase’ van het See Think Do Care-model. Dit betekent niet dat je in de toekomst geen aankoop wil gaan doen, maar dit is nog niet het juiste moment. Je voelt je niet aangesproken door deze adverteerder, waardoor je verder gaat kijken en bij de concurrent terecht komt, omdat zij wel de informatie bieden die je zoekt.
Je klikt vervolgens ook nog op de advertentie waarbij je op een pagina landt waar je gestuurd wordt op het kopen van een tuinhuisje…
Maar hoe pak je dit dan wel juist aan?
Door niet te denken als een bedrijf dat een tuinhuisje wil verkopen, maar je te richten op de persoon die geïnteresseerd is in jouw product of service.
In plaats van je alleen te richten op de ‘Do-fase’, oftewel de ‘Koop-fase’, zorg je dat de gebruiker voorafgaand aan deze fase optimaal geïnformeerd wordt. Dus als iemand zoekt met de zoekterm ‘tuinhuisje met afdak’ vertoon je geen advertentie met een landingspagina waar je hen stimuleert om te kopen. Maar in plaats daarvan een informatieve advertentie met een informatieve landingspagina.
Meer rendement uit je content
Door de juiste boodschap op het juiste moment te tonen voorzie je de gebruiker van de juiste informatie. Waarbij je in het eerste voorbeeld, waar je te snel stuurde op een koop-actie, een negatief gevoel creëerde. Creëer je nu een positief gevoel door het leveren van:
Door op korte termijn minder te sturen op verkoop zul je merken dat je op de lange termijn meer rendement haalt uit je content.
Herken jij je in het bovenstaande en zijn jouw campagnes ook gericht op de ‘Do-fase’? Regelmatig geven we bij Booosters een workshop waarbij je concreet aan de slag gaat met de toepassing van het See Think Do Care-model binnen organisaties.